מחקר שוק – החשיבות של מחקרי שוק

בתור בעלי עסק אשר מעוניינים לשווק מוצר חדש לשוק או התחלתם בתהליך וראיתם שהוא לא מתקדם כמו שציפיתם, אתם בוודאי רוצים לדעת מה לעשות, איך אתם צריכים לשווק את המוצר שלכם, כיצד עליכם לפעול מול קהל הצרכנים, באיזה מחיר הלקוחות יסכימו לקנות את המוצר שאתם משווקים ובאילו פלטפורמות אתם צריכים לפרסם את המוצר וכיצד.

על מנת לקבל מענה לכל השאלות הנ"ל, אתם צריכים לעשות מחקר שוק. בלעדיו לא תוכלו לקבל תשובות, לפחות לא תשובות אמיתיות, אמפיריות מבוססות על ממצאים ונתונים אמינים. רק באמצעות מחקר שכזה תוכלו להציג תוכנית פעולה מאפס או לשנות את התוכנית הקיימת, מתוך הנחה סבירה שתוכלו לראות שיפור בתוצאות.

ההגדרה הנכונה של מחקר שוק היא מחקר על הרגלים של קהל. זה נכון לא רק בכל מה שקשור להרגלי צריכה אלא גם להרגלי בחירה, הרגלי צפייה, הרגלי אכילה ועוד. למעשה כל גורם בוחר את סוג ההרגלים שהוא מבקש לבחון, על מנת לדעת כיצד לפעול. פוליטיקאי יבחן את הרגלי הבחירה של קהל הבוחרים וכן את העמדות והדעות בשביל לדעת כיצד לנהוג או לחילופין, האם לדרך אותה הוא מציע יש סיכוי להצליח, יזם יבחן את הרגלי הקנייה של קהל הלקוחות, פרסומאי יבחן את הרגלי הקנייה של המוצר אותו הוא מפרסם, וכל חברה תבחן את ההרגלים של הקהל אליו היא מכוונת בתחום שלה.

כיצד יוצרים מחקר שוק

אנחנו מכירים שני סוגים של מחקרים, מחקר כמותי ומחקר איכותני. מחקר כמותי מתבסס על סקרים ונתונים מספריים. לשם כך אנחנו צריכים לאסוף כמות גדולה של נשאלים, להפנות אליהם שאלות (בדרך כלל מדובר על כמות עצומה של שאלות שנשאלות בצורות שונות), אוספים את כל התשובות (לרוב הן יתבססו על סולמות של דירוג) וכך יהיה ניתן לנתח על פי הנתונים שמתקבלים, כמה אנשים חושבים כך וכמה אנשים חושבים אחרת. זה עוזר למי שמבצע את המחקר לדעת את הלך הרוח, עמדות וכן את ההרגלים השונים של הנשאלים.

מחקר איכותני מתבסס יותר על תצפיות או על שיחות. במחקר כזה לא מגיעים בהכרח לנתונים מספריים, אך כן אפשר לקבל תשובות והסברים על בסיס אלמנטים אחרים, למשל, אם רוצים לדעת מה העמדות של הציבור לגבי מוצר מסוים, אז שואלים אותם באופן פתוח ומקבלים תשובות.

צריך לציין שבשני המקרים, מחקר שוק מתבסס על כמות מוגבלת של נשאלים. כשהרעיון הוא לפנות לקהל רחב, מה שאומר קהל עם אפיונים מגדריים, דתיים, עדתיים, אתניים, וגילאים שונים או לפנות לקבוצת מיקוד בעלת אפיון מסוים, זה בהנחה והכוונה היא לפנות בשיווק המוצר או בשיווק התוכנית לקהל ספציפי בלבד. כמות הנשאלים שייבחרו להשתתף במחקר אמורה לתת תשובה מדגמית לכלל האוכלוסייה או לכלל הקבוצה אליה מבקשים לפנות.

הוסף תגובה