מכונות אריזה בואקום

למען האמת, קשה להגדיר מהו ואקום. עם זאת, ניתן לומר בוודאות כי ואקום אינו נוצר באמצעות שימוש בחומר מסוים אלא באמצעות הליך טכני. מכונות ואקום מסוגלות לחולל את אותו ואקום באמצעות שאיבה וכך, לארוז מוצרים שונים ולקבע אותם ככל שניתן. להלן סיכום קצר אודות המכונות המופלאות הללו, אופן השימוש בהן והצרכים להם מספקות המכונות מענה.

 

השימוש במכונות אריזה

הן מבחינה כלכלית והן מבחינה היגיינית-בריאותית, קיים צורך ברור בהארכת חיי מדף של מוצרים מסוגים שונים. כאן בדיוק נכנסות לתמונה מכונות אריזה בואקום על פעולתן הייחודית. מכונת ואקום לאריזה מאפשרת אריזה דחוסה ומניעת מגע של מוצרים שונים באוויר החיצוני אשר מכיל אבק, חמצן וכמובן בקטריות ומיקרואורגניזמים שונים. מוצרים הנארזים באריזות רגילות חשופים לכל אותם מזיקים ונוטים להתקלקל לאחר זמן קצר יחסית. מכונות הואקום מסוגלות לארוז מוצרים רבים תוך שאיבת כל האוויר מהמארז וכך להאריך את טריות המוצר ואורך חיי המדף שלו. זוהי הסיבה בגינה מכונות אלו נדרשות מאוד בתעשיית המזון (הן לשימוש מקומי והן לייצוא), בתעשיית התרופות ובהייטק. ניתן להשתמש במכונות הלו על מנת לארוז מוצקים ונוזלים כאחד. למכונות האריזה בואקום שימוש נוסף והוא הקטנת נפחם של מוצרים לצורך ייעול השינוע והאחסון, במיוחד בתעשיית הביגוד והטקסטיל (מצעים, שמיכות פוך וכו').

 

כיצד פועלות מכונות אריזה בואקום?

קיימים מספר סוגים של מכונות המסוגלות לבצע אריזה בואקום. עיקרון הפעולה של מכונות כאלה זהה, לא משנה היצרן או גודל המכונה. מוצר מסויים מוכנס לתוך המארז (ניילון עבה וקשיח לרוב) ומונח בתוך מכונת אריזה בואקום. המכונה שואבת את כל האוויר בתא ויוצרת תנאי ואקום. לאחר מכן, המכונה מחממת את התא ומביאה לסגירה הרמטית של המארז. בשלב זה מוחדר אוויר אל תוך התא והאריזה מתהדקת עוד יותר סביב למוצר. בשוק מגוון מכונות ואקום בגדלים שונים, בהתאם לתפוקה המצופה מהן. ניתן למצוא למשל מכונת ואקום לאריזה שנועדה לשמש לאריזת מספר מוצרים בודדים בטיפול פרטני וכן כזו הפועלת באופן אוטומטי (בשיטת הסרט הנע) ומיועדת לאריזה של כמויות גדולות. חשוב לציין כי גם כיום, עדיין ניתן למצוא מכונות אשר מבצעות את פעולתן בצורה חיצונית למוצר. כלומר: המכונות מתחברות לאריזת המוצר באמצעות צינור, מבצעות שאיבה בלבד ואילו איש המקצוע מבצע את הסגירה ההרמטית באמצעות מכשיר ייעודי. מכונות מסוג זה נקראות גם "מכונות עם תא חיצוני".

 

חשוב לבצע התאמה מלאה בין המוצרים הנארזים לבין מכונת הואקום, לרבות התחשבות בשיקולי הטמפ' הנוצרים בתא הוואקום, קצב העבודה, גודל המוצר ועוד.

הוסף תגובה