עץ זקן וחולה,בעזרת טיפול נכון אפשר להציל את העץ

בעלי גינות שמתמודדים עם עץ חולה בוחרים לרוב באחת משתי החלופות: הזנחת העץ לגסיסה עד למותו הסופי או עקירת העץ והחלפתו בעץ צעיר ובריא.

 
מרפא הצמחים עודד יפה ממעבדת שלפ בקיבוץ גבעת ברנר אומר שבמרבית המקרים אפשר בעזרת טיפול נכון להציל את העץ, להאריך את חייו עוד בשנים רבות ולחסוך בעלויות. בעוד שהארכת חיים של בני אדם מוגבלת למרות הישגי הרפואה, הרי בכל הקשור לעצים ניתן באמצעים פשוטים להבריא אותם ולהאריך חייהם לתקופות מאוד משמעותיות. גם עצי פרי שחדלו לתת פירות יכולים לחדש ימיהם כקדם.
 
מעבר לחסכון בכספים ובהשקעה הדרושה בהחלפת צמחיה, עצים ותיקים הם במקרים רבים בעלי ערך רגשי ומהווים נדבך מרכזי בגינה. חבל להמתין שנים ארוכות עד שהעץ הצעיר יגיע לנפח ולמראה של העץ הותיק.
 
לדברי עודד יפה, המחלה של העץ עלולה לנבוע ממגוון גורמים: מזיקים, מחלות, פטריות, פגיעה פיסית בגזע או בשורש, פגיעה של חומר כימי וכיו"ב.
 
הצעד הראשון בטיפול בעץ, כמו אצל בני אדם ובעלי החיים, הוא אבחון נכון. לשם כך, על בעלי הגינה להיות ערניים, לעקוב אחרי כל שינוי בעץ כולל הגזע, הענפים והעלים: האם יש נשירה פתאומית של ענפים ועלים? האם יש פצעים על הגזע? האם הפריחה או הבשלת הפירות "חלשים" מאשר בעבר?
 
אם מזוהה שינוי פתאומי בעלי הגינה צריכים לשאול את עצמם אם משהו בסביבתו של העץ השתנה: האם הם הוסיפו אדמה או דשן, האם שורשי העץ נפגעו מסיבה כלשהי, האם כמויות המים שזמינות לעץ השתנו.
 
בעלי הגינה יכולים לתת לעץ "עזרה ראשונה". אם נוצר בגזע פצע עם הפרשה, כדאי לנקות את הנוזל עם מברג. נוזל זה אם הוא נותר על העץ עלול לשמש מצע למזיקים ולעודד התפתחות מחלות. עץ שנראה עייף אפשר לגזום את ענפיו וכך לחדש אותו ולגרום לתנועה מחודשת של מזון ומים בצינורות הפנימיים.
 
במידה והבעיה חריפה, מומלץ לקרוא לאיש מקצוע לטיפול הצלה. הטיפול יכול לכלול הזנה ישירה של העץ באמצעות אינפוזיה המוחדרת ישירות לגזע עם חומרים חיוניים, שיקום מערכות העץ, גיזום כירורגי ולעיתים גם הדברה. טיפול מהיר ונכון בבעיה יכול להציל את העץ ולהביא לבני המשפחה עוד שנים רבות של הנאה תחת צילו.


באדיבות מעבדות שלף שבקיבוץ גבעת ברנר 

הוסף תגובה