פינוי דירה לקראת מעבר ההורים לבית אבות או דיור מוגן הקשר לפריטי אספנות

מה חשוב לדעת רגע לפני שההורים המבוגרים עוברים לדיור מוגן או בית אבות ומהי הדרך הטובה ביותר להפיק מקסימום רווח מהפריטים הישנים שבתכולת הדירה. האם יכול להיות שבין החפצים השנים עשויים להיות אוצרות של ממש? המאמר שיכול להפוך את תהליך פינוי תכולת הדירה לסביל הרבה יותר ולאפיק רווחי אמתי.

רבות נכתב על הקשיים הכרוכים בכל אחד משלבי המעבר לדיור מוגן או בית אבות, החל מההתלבטות, ההבנה וההחלטה שאין ברירה אחרת, דרך מסכת מורכבת של חיפושים אחר מקום מתאים, ועד למעבר עצמו על כל הקשיים הרגשיים והלוגיסטיים הנלווים אליו. המאמר הנוכחי עוסק בשלב האחרון בתהליך – פינוי תכולת הדירה, ובדגש על נושא שכמעט ולא דובר בו, הקשר בין פינוי דירות לפריטי אספנות. הבנת הקשר בין פינוי דירות של מבוגרים לפריטי אספנות, עשוי להניב רווח כספי משמעותי עבור מי שישכיל ויאתר את האספן הנכון שידע להעריך את הפריטים הישנים שממלא אין לכם עוד צורך בהם. עוד לפני שנעסוק בקשר הנ"ל אציג שתי עובדות בסיסיות הנשארות סמויות מרוב האנשים הנדרשים לשירות של פינוי דירה או פינוי תכולת דירה, עקב מעבר של ההורים המבוגרים לבית אבות.

  1. האם ייתכן ובבית ההורים המבוגרים יש אוצר חבוי? כמעט תמיד בתכולת הדירה של קשישים נמצאים אוצרות אמתיים בדמות כסף מזומן או תכשיטים יקרי ערך, ואלו מגיעים לעיתים קרובות ליידי מפני תכולת הדירה או מפני הירושות. אני מבטיח לכם שלא מדובר באגדות אורבנית או בגוזמאות, בחלק לא מבוטל מהמקרים חסכונות של חיים שלמים עוברים למפני תכולות הדירה, כייוון שהיורשים ממהרים למכור את דירת ההורים מהר ככל האפשר. אנשים מבוגרים נוטים ברוב המקרים להחביא מזומנים או תכשיטים במקומות שונים בבית, ולעיתים קרובות הם אפילו לא מספרים על כך לבני משפחתם. יש משהו טבעי ברצון שלנו לשרוד ולחוש ביטחון לנוכח רכוש נייד שיהיה זמין עבורנו באופן מיידי. העניין הוא שלמעט הרצון לשרוד אנו צריכים להתמודד גם עם הזיכרון האנושי, שברוב המקרים מתעתע בנו, בעיקר כשמדובר על אנשים מבוגרים. חלק לא מבוטל מהמבוגרים עשויים לשכוח היכן או אם בכלל הטמינו את האוצר הפרטי שלהם.
  2. לאן מגיעים החפצים הישנים של ההורים?  בסופו של יום רובם המכריע של החפצים הישנים שהיו בתכולת הדירה של ההורים המבוגרים מגיעים לשווקי הפשפשים ברחבי הארץ, וזה לא משנה אם ניסו לשכנע אתכם שהם ישמשו לצדקה או למשפחות מעוטי יכולת. כאספן שחרש את כל שווקי הפשפשים בארץ אני יכול להעיד על החפצים השונים והמשונים בהם נתקלתי – הכל סחיר.

ברור שתהליך מיון החפצים וההחלטה אילו מהם ימשיכו לדירה הקטנה יותר בבית האבות, הוא קשה מבחינה נפשית ובטח מבחינה טכנית. למרות זאת, שלב המיון הוא חשוב ביותר ועל אף הקשיים הנלווים אליו, הוא צומת מרכזית שבה ניתן לאתר את האוצרות האבודים של ההורים. באתר האינטרנט שלי מופיעה רשימה מפורטת של מקומות אסטרטגיים שבהם אנשים מבוגרים נוטים להחביא את האוצרות הפרטיים שלהם.

כאמור, רובם המכריע של האנשים הזקוקים לשירות פינוי תכולת דירה אינם מודעים לכך שהחפצים הישנים של ההורים המבוגרים עשויים להיות בעלי ערך ונחשבים לפריטי אספנות מבוקשים. אז אתם סורקים לרגע בעיני רוחכם את דירת ההורים שעברו לבית אבות, ואתם בטוחים שאין בה שום פריט אספני – אתם ככל הנראה טועים! כשרוב האנשים חושבים על המושג פריטי אספנות הם בד"כ סוברים שמדובר על יצירות אומנות יקרות ערך – וזו בדיוק הטעות הרווחת. ברור לכל בר דעת שחפצי אומנות כמו ציורים או פסלים שווים ממון רב ולכן מלכתחילה נשמרו היטב. אך מה עם החפצים היום יומיים שיוצרו בשנות השלושים ועד שנות השישים? הפריטים הללו שהיו בשימוש שוטף הושלכו לפח מיד בגמר השימוש ולכן כמעט ולא שרדו. כיום רוב הפריטים הללו הם נדירים ונחשבים לנחשקים בקרב חלק גדול מהאספנים. ברוב המקרים של פינוי תכולת דירה הפריטים הללו מושלכים לפח כלאחר יד, כיוון שהקשיש לא יכול לקחת אותם אתו לדירה הקטנה שבבית האבות, ושאר חברי המשפחה מעדיפים לקחת לעצמם פריטים אחרים בעלי משקל סנטימנטלי, כמו אלבומי תמונות או פריטים אישיים.

אז אלו פריטים בתכולת הדירה עשויים להיות בעלי ערך?

כיוון שרוב האנשים אינם מודעים לעובדה שחלק נכבד מהפריטים בתכולת הדירה של ההורים המבוגרים עשוי להיות בעל ערך אספני, הכנתי רשימה (חלקית) של תחומי אספנות שרובכם כלל לא ידע שקיימים.

  • כרטיסי נסיעה בתחבורה ציבורית –  אם ההורים שלכם שמרו את כרטיסי הנסיעה של חברות הנסיעות דרום יהודה, שחר, המעביר, גלי אביב או אגד, יהיה מי שישמח לרכוש אותם.
  • קופסאות גפרורים או סיגריות ישנות – חפיסות סיגריות מתקופת מטרום הקמת המדינה כמו למשל אדם, אל על, אלוף, אאידה, כנסת וכו', או קופסאות גפרורים ששמשו ככר לפרסום בשנות השישים.
  • מסמכים ישנים – תעודות עליה, אשרות כניסה לישראל, מכתבים, תלושים מתקופת הצנע, קבלות ישנות, כל אלו נחשבים לקולקטיביים עבור אספני היסטוריה ישראלית.
  • קופות חיסכון ופריטי יח"צ של בנקים – קופות חיסכון, צעצועים, משחקים ומזכרות חולקו לחוסכים הצעירים החל משנותיה הראשונות של המדינה, ונועדו לשכנע את המתבגרים להשקיע את מעט כספם בבנק.
  • ספרים ישנים – בין אם מדובר על ספרים משנות ה 20, ספרי ילדים או  ספרי קודש, רובם נחשבים לבעלי ערך אספני.
  • משחקים וצעצועים ישנים – משחקי קופסא, קלפי רביעיות, צעצועי פח אלבומי קלפים ועוד. הפריטים הללו בעלי אוריינטציה ברורה של חינוך ליהדות, ציונות חלוציות ואהבת הארץ. רוב המשחקים והצעצועים הללו כוללים סימבולים דקורטיביים ונחשבים לפריטי אספנות.
  • כלי כתיבה ישנים – עטים, עפרונות, קלמרים ומחברות. כאן לא מדובר על אספנות של עטי יוקרה, אלא על פריטים יום יומיים של תלמידי בית ספר בשנים הראשונות למדינה.
  • פוסטרים וכרזות ישנות –  מודעות רחוב, כרזות יום העצמאות, שלטי פרסומת ופוסטרים של קק"ל, כל אלו ברוב המקרים יהיו מבוקשים בקרב אספנים.
  • מעטפות, גלויות ושנות טובות –  אם הניירת הישנה בתכולת הדירה כוללת גם שנות טובות או גלויות משנות הארבעים או החמישים, יש לכם הזדמנות לרווח כספי.
  • תקליטים ישנים – אם ההורים המבוגרים אספו תקליטים, וככל שלא מדובר על מוזיקה קלאסית, כדאי לבדוק מול מומחה את שווים.
  • יודאיקה וכלי כסף – פריטי יודאיקה הם עולם ומלואו וכוללים מגוון גדול של חפצים בעלי שימוש דתי יהודי.
  • פריטים הקשורים לחגי ישראל – הגדות של פסח, מגילות אסתר, דגלי שמחת תורה ודגלי יום העצמאות.
  • אלבומי תמונות וצילומים ישנים – אלבומי תמונות של נופי ישראל.

אגב, באתר האינטרנט שלי ישנם מאמרים מקצועיים העוסקים בתקליטים נדירים,  אספנות יודאיקה, ספרים ישנים ושווי עתיקות. המאמרים הללו מסבירים כיצד ניתן להעריך את הפריטים שבידכם באופן עצמאי ומהי הדרך הטובה ביותר להפיק מהם מקסימום רווח.

הפריטים הללו הפכו לפריטי אספנות בשנים האחרונות כיוון שהיו מעט מאוד אנשים שבזמן אמת (בשנות החמישים) אספו למשל כרטיסי נסיעה באוטובוס, וגם אז האנשים הללו נתפסו ברוב המקרים כתימהוניים. אותו הדבר בנוגע למי שאסף אריזות של חומרי ניקוי, בקבוקי שתיה, עיתונים, מגזינים, ספרים, עטיפות מסטיק ועוד. דמיינו לעצמכם איך הייתם נועצים היום עיניים אם הייתם רואים אדם המחטט בפחים או אוסף מהרצפה חפיסות סיגריות ריקות או עיתונים. כיום רוב הפריטים הללו נחשבים לפריטי אספנות ולכן לא כדאי להעביר אותם עם שאר תכולת הדירה או חלילה להשליך אותם, אלא למכור אותם ישירות לאספן.
תחום האספנות של פריטים וחפצים ישראלים נקרא ישראליאנה, והוא נגזרת לוקאלית של המושג אמריקנה – אספנות של פרטים היסטוריים הקשורים באופן הדוק לתרבות האמריקאית. נכון שבארץ אספנות ישראליאנה עדיין בחיתוליה, אך נדמה שהתחום מושך אליו עוד ועוד אספנים חדשים.
קל יחסית לקנות פריטים ישנים או עתיקים בשווקי הפשפשים השונים או ב eBay אך רוב האספנים המקצועיים יעדיפו תמיד לרכוש את החפצים ישירות מהמקור, כיוון  שקשר ישיר ובלתי אמצעי עם בעל האוסף מאפשר להם לשמוע את הסיפור שמאחורי החפץ, גלגוליו והקשר שלו לבעליו.
המשיכה של רוב האספנים לתחום הישראלינה היא תוצאה ישירה של חיבה להיסטוריה ישראלית ויהודית והתפיסה שהדרך הטובה ביותר ללמוד היסטוריה היא באמצעות חפצים.
לכן, אם ההורים המבוגרים עוברים לדירה קטנה יותר, בית אבות או דיור מוגן, ואתם זקוקים לשירות של פינוי דירה, תמיד כדאי להמתין מעט לפני שפונים לאנשי המקצוע, ולפנות לאספנים על מנת להפיק מקסימום רווח מהפריטים הישנים שאין לכם עוד צורך בהם.

הוסף תגובה