צילום עם אייפון 11: 3 עדשות למצלמה, מה מיוחד בהם?

צילום עם אייפון 11: 3 עדשות למצלמה, מה מיוחד בהם?

אייפון 11 הביא איתו שינויים בתחום הצילום, חשוב לנו לרכז אותם עבורכם ולפרט את יכולות של הצילום באייפון, מה זו עדשת טלפוטו או זווית רחבה

נתחיל בכך שנספר שלכם שהמצלמה באייפון 11 פרו מורכבת מ-3 עדשות שונות, עדשה רגילה, עדשת זווית רחבה ועדשת טלפוטו.

החופש לצלם בלילה

מפתח צמצם

עדשה רגילה במכשיר עם חיישן 12 מגה פיקסל, ומפתח צמצם של f/1/8, המאפשר לצלם גם בתנאי תאורה חלשים.

הסבר קצר למי שלא יודע מה זה מפתח צמצם, ככל שהמספר הזה נמוך יותר, הצמצם גדול יותר ולכן מאפשרת כניסה של יותר אור לעדשה בזמן הצילום.
ראינו כבר מפתחי צמצם טובים יותר לדוגמא f/1.5 בגלקסי 10 או f/1.6 ב-Huawei P30 Pro, אך זה עדיין מספיק טוב לצילום גם בתנאי תאורה שאינם אור יום

חשוב לציין

חשוב לציין על שתי העדשות האחרות: עדשה זווית רחבה, ועדשת טלפוטו. אילו עדשות בעלות מפתח צמצם גבוה יותר  f/2.2 ו- f/2.4 בהתאמה, לכן פחות מתאימות לצילום בתנאי תאורה נמוכה. 
אם תנסו לצלם איתם בלילה תקבלו תמונות מגורענות, מכיוון שהתמונות יוצאות חשוכות המנגנון התוכנתי מבהיר את התמונות ויוצר רעשי תמונה מאוד חזקים.

מנגנון ייצוב תמונה אופטי – OIS

המנגנון הזה קיים גם בעדשה הרגילה וגם בעדשת טלפוטו ותפקידו הוא למנוע מתמונות להיות מטושטשות. לייצב את התמונה גם כאשר המשתמש אינו יציב באחיזת האייפון בעת הצילום. המנגנון הזו טוב יותר ממנגנוני EIS, שאילו מנגנונים אלקטרונים בלבד, כלומר בתוכנת המכשיר.

אורך מוקד

אורך מוקד עדשה רגילה של 26 מ”מ, ככל שהמספר הזה גדול יותר כך טווח הצילום בעדשה קטן יותר, ולהפך. 
כדי להבין יותר טוב, לדוגמא: לעדשה זווית רחבה אורך מוקד הנמוך ביותר 12 מ”מ לעומת עדשה טלפוטו (תקריב, זום) אורך המוקד הגבוה ביותר 52 מ”מ.

טרנד: עדשת טלפוטו זום אופטי 

מהי עדשת טלפוטו? 

זו עדשת תקריב, אורך המוקד שלה באייפון הוא 52 מ”מ בלבד, כלומר פי 2 מאורך המוקד של עדשה רגילה, חישוב פשוט 26 כפול 2 שווה ל-52 מ”מ.
זו העדשה שמציעה לכם זום אופטי, כלומר להתקרב לאובייקט פי 2 מבלי לגרוע באיכות המתקבלת וגודל התמונה 12 מגה פיקסל.

החיסרון של העדשה הזו היא מפתח הצמצם שהוא נמוך f/2.4 כלומר צריך תאורה טובה, על מנת לקבל תוצאות חדות ומספקות ואז עדשת טלפוטו הופכת ליתרון מאוד גדול של צילום בסמארטרפון

בדרך כלל עדשת טלפוטו תהיה עם מפתח צמצם נמוך, המבנה האופטי של העדשה והצורך לאפסן אותה בשטח קטן יותר לא מאפשר ‘להתחכם’ ולכן החיסרון הזה הוא משהו שצריך ללמוד לחיות איתו.

זום אופטי זה סוד הקסם

נכון, שכבר קיימות מצלמות עם עדשת טלפוטו טובות יותר, במכשיר HUAWEI P30 PRO יש מצלמת טלפוטו עם אורך מוקד של 125 מ”מ כלומר זום אופטי פי 5 (אורך מוקד של עדשה רגילה ב- P30 PRO הוא 27 מ”מ).
אנחנו בראשיתה של תקופה שצפוי בה שדרוגים בעדשה הזו, זום אופטי בצילום סלולרי תופס תאוצה, ולא מן הנמנע שכל החברות הגדולות, אפל וסמסונג, יצטרפו אליהם כבר בדורות הבאים ויציעו זום אופטי טוב יותר בעדשת טלפוטו.
חסרונות של עדשת טלפוטו
ואם שאלתם את עצמכם, P30 PRO מציע עדשה אופטית פי 5, וזה פשוט קורץ לכם, תחשבו שוב, מפתח הצמצם בעדשה הזו הוא f/3.4 בלבד, כלומר, אורך המוקד הגדול הוא יתרון אבל מפתח הצמצם הזה הופך את היכולת להשתמש בעדשה הזו בתנאי תאורה נמוכים לכמעט בלתי אפשרי.

כלומר עם יתרון גדול מגיע גם חסרון משמעותי, ואתם צריכים לשאול את עצמכם מה יותר שימושי עבורכם, האם מצלמה שתהיה ורסטילית ונוכל לעשות שימוש בעדשות שלה בתנאי תאורה משתנים, או מצלמה עם עדשה שאינה מאפשרת גמישות בצילום.
 

הדובדבן: עדשה זווית רחבה

החדשות הטובות הם שהעדשה זווית רחבה היא תוספת טובה למכשיר הסלולרי שלנו, חשוב לציין שזה פחות שימושי במצבי צילום עם תנאי תאורה מאתגרת, ולא קיים מנגנון ייצוב או מיקוד אוטומטי בעדשה זו.

למה צריך זווית רחבה?

העדשה עוזרת לנו לתפוס זווית רחבה של כל מה שנמצא לפנינו, כולל הצדדים, זה מצויין לצילומי נוף או צילומים שבהם אנחנו צריכים להכניס לפריים כמות אובייקטים גדולה, שפרוסים מקצה לקצה. 

אם נזכור את החסרונות של העדשה ונשתדל לצלם באור יום או בסביבה מוארת, אנחנו נקבל תוצאות טובות ומרשימות.
 

הגנה על המצלמות

אז אחרי שסקרנו את מערך המצלמות, בדומה לדגם הקודם של האייפון שם התקנו כיסוי אייפון XS MAX  בכדי שעדשות המצלמה הבולטות לא יפגעו ויהיו חשופות, גם באייפון 11 עדשות המצלמה בולטות במעט מגוף המכשיר ותצטרכו כיסוי (CASE) על מנת להגן על העדשות המכשיר בצורה הטובה ביותר.

אתם תגלו שמגוון העדשות באייפון יכול לשמש אתכם בצורה טובה יותר בעת טיול מתוכנן שלכם בארץ ובחו”ל, ובעצם לקבל תוצאות מגוונות יותר, בהתאם למקום ולאתר שבו החלטנו לסייר בו.
אנשים רבים כבר לא נושאים איתם מצלמה ייעודית נוספת מאחר וזה כבר הפך לכמעט מיותר גם עבור המשתמש הממוצע וגם עבור חובבי צילום. 

שורה תחתונה

מגוון של עדשות במצלמה של האייפון זה חשוב מאוד, אבל יותר מכך זה הצלם, הצלם בונה את הקומפוזיציה, דואג לתנאי תאורה טובים ולבסוף לוחץ על הכפתור ברגע הנכון.

תהליך שדורש מחשבה

תהליך החשיבה שהצלם עושה הוא: איזה מצב צילום לבחור, האם עלי לצלם לאורך או לרוחב, בחירה בין חשיפה אוטומטית או ידנית, באיזה אובייקט עלי להתמקד, באיזה עדשת צילום עלי לבחור. 
המתואר הוא בעצם תהליך שבו יש טעויות רבות אך גם הצלחות, והכי חשוב: עם הזמן והנסיונות רוכשים מיומנות.
הסמארטפונים מביאים איתם מצלמה מצויינת, וצריך ללמוד לעשות בהם שימוש נכון ויעיל, ככה תזכו גם לתוצאות מצוינות ושדרוג יכולות הצילום שלכם.

הוסף תגובה