רוכשים דירה מקבלן? הנה כל מה שחשוב שתבדקו!

רוכשים דירה מקבלן? הנה כל מה שחשוב שתבדקו!

לפני רכישת דירה מקבלן או חברת בניה, חשוב לבצע בדיקת נאותות ומעמיקות כדי להבטיח שתקבלו החלטה מושכלת והגנה על ההשקעה שלכם (שכידוע, היא גבוהה במיוחד ואולי הגבוהה ביותר שתעשו במהלך חייכם). 

אז להלן שיקולים ופרמטרים חשובים שחשוב לבדוק לפני הצעד המשמעותי הזה של רכישת דירה חדשה:

חפשו פרטים ומידע לגבי הקבלן או החברה

זה הזמן לעשות מחקר ולחפש כמה שיותר פרטים ומידע לגבי המוניטין והרקורד של אותו קבלן או חברת בניה. יש לא מעט פעולות שתוכלו לעשות לצורך כך ובין היתר: קריאת ביקורות, המלצות וחיפוש ברשתות החברתיות מידע לגבי ההיסטוריה של התלונות או בעיות משפטיות שונות – שיכולות להוות כ"נורת אזהרה".

בדיקת המיקום והשכונה

קיימת חשיבות גבוהה להעריך את מיקומו של מתחם הדירות במונחים של קרבה למתקנים חיוניים כגון בתי ספר, בתי חולים, תחבורה ציבורית, שווקים ואזורי בילוי. כדאי להעמיק אף יותר ולנסות לחקור בכל דרך אפשרית את השכונה עבור בטיחות, תשתיות ותוכניות פיתוח עתידיות – בכל זאת, אם אתם קונים דירה, מדובר לרוב בהשקעה ארוכת טווח וחשוב שתהיו מודעים גם לדברים שעתידים לקרות בשנים הקרובות והרחוקות יותר.

הקפדה על עמידה בחוק ובתקנות

יש לבדוק כי הפרויקט קיבל את כל ההיתרים והאישורים הנדרשים מהרשויות המקומיות. ודאו שהנכס עומד בחוקי הייעוד ובחוקי הבנייה. יש לוודא גם את הנושא של הבעלות והקניין של הקרקע עליה נבנה מתחם הדירות. בנוסף, יש לוודא שליזם יש בעלות ברורה על הנכס ושאין מחלוקות משפטיות תלויות ועומדות.

בדיקת ההסכם הראשוני

יש לבדוק היטב את ההסכם הראשוני אשר מסופק על ידי היזם. שימו לב לסעיפים הקשורים למחיר, פריסת תשלומים, מועד החזקה וקנסות על עיכובים – ולמעשה כל מה שחשוב לכם ונוגע לאינטרסים שלכם. אם משהו לא ברור לכם זה בדיוק הזמן להכניס לתמונה עורך דין אשר יוכל לסייע לכם בבדיקת ההסכם ולוודא שהוא אכן משרת את האינטרסים שלכם כקונים בצורה הטובה ביותר. 

תוכנית פרויקט ומפרטים

מומלץ לבחון את תכנית הפרויקט לרבות פריסת ועיצוב הדירה – כמובן, אם הפרטים לא ברורים לכם, ההמלצה היא כמובן להתייעץ עם איש מקצוע אשר יוכל לסייע לכם.

עיינו במפרטים של חומרים, גימורים ומתקנים כדי להבטיח שהם עומדים בציפיות ובסטנדרטים שלכם.

איכות בנייה

בקרו באתר הבנייה לצורך בדיקה מעמיקה של איכות הבנייה וטיב הביצוע. כדאי לבדוק אם יש פגמים גלויים, אי סדרים או חריגות מהתוכנית המאושרת.

שירותים ואזורים משותפים

נסו להתעמק בכל השירותים המוצעים במתחם הדיור בו אתם מבקשים לקנות את הדירה, שימו דגש על פרמטרים כמו: מתקני חניה, מערכות אבטחה, אזורי פנאי ושירותי תחזוקה.

בדיקת לוח הזמנים 

פעלו על מנת לקבל לוח זמנים ברור לסיום הדירה ומועד החזקה. ודאו שהוא תואם את הצרכים והציפיות שלכם – ובמידת הצורך בצעו התאמות שונות ודעו להיערך מראש.

מועד התשלומים והמימון

עיינו בלוח התשלומים והבינו את תוכנית התשלומים. אבטחת מימון או אישור משכנתא מראש במידת הצורך.

השלכות משפטיות שונות 

התייעצו עם מומחים משפטיים ויועצי מס כדי להבין את ההשלכות המשפטיות השונות של הרכישה, לרבות דמי רישום וארנונה וכיוצא בזה.. כך שתוכלו לדעת בדיוק מה צפוי לכם הן מבחינת העלויות והן מבחינת בירוקרטיות שונות. 

לסיכום, ההמלצה היא לשים דגש על כמה שיותר פרטים (גם כאלו אשר נראים לכם כקטנים או מינוריים אך יכולים להיות חשובים), על מנת לקבל את ההחלטות הטובות והנכונות ביותר ולבצע את הבחירה הטובה ביותר בעבורכם.