פתרון לפחד מול קהל

כמו בכל קלישאה של ספר פסיכולוגיה בגרוש, העובדה היא שלא ניתן להתגבר על פחד קהל בלי לקבל החלטה נחושה לנצח אותו, ובלי להבין היטב את אופי הפחד.

לכן אני לא מאמין בהתגברות על פחד קהל דרך 'קואוצ'ינג' או בעזרת מדריכי עזרה עצמית כמו זה שאתם קוראים. קואצ'ינג(אימון עסקי) דווקא יכול לשפר את כושר השכנוע, אבל לא לפתור פחד קהל.. הם עזרה בדרך, הם גם יכולים להתניע את התהליך, אבל כדי להתגבר על פחד קהל חייבים לעבוד עם קהל.

כמה מילים על קואוצ'ינג – לעבוד עם מאמן על פחד קהל זה כמו ללמוד לשחות בלי מים – אפשר לרכוש את כל התנועות, אבל זה לא מכין להתמודדות עם הדבר האמיתי. לכן אני נותן אימון באמנות הנאום והשכנוע רק למי שצריך עזרה בשיפור היכולות – לא למי שצריך להתגבר על פחד קהל. כדי להתגבר על פחד קהל אין ברירה – חייבים קהל. לכן אני מקיים סדנאות וקורסים שבהם אני מקפיד על כיתה של 15 איש – מספיק כדי להיות מפחיד, ועדיין מספיק קטן כדי לאפשר לכל משתתף לתרגל בכל שיעור.

החלק השני זה להבין את הבעיה. החשש האמיתי מקהל הוא תמיד מעורפל – תלמידה לשעבר תיארה אותו במילים 'הפחד שאני אגמור לדבר והם יגידו "מה זה השטויות האלה ומי זאת המפגרת הזאת?". מכיוון שמקור הפחד לא ברור, קשה יותר לפתור אותו לבד.

הפתרון לכך הוא ביקורת בונה אך חריפה ומדוייקת. כדי להתגבר על החשש המעורפל להיכשל, צריך להפוך אותו לפחד מוגדר שאפשר לנצח. לכן בקורסים שלי, כל משתתף נואם בכל שיעור, ואחרי כל נאום הוא מקבל משוב מפורט מאד שמסביר בדיוק מה היה לא טוב (וגם מה כן היה טוב) ואיך לשפר את זה. בתוך מפגשים ספורים הבעיות בנאום נעלמות, ויחד איתם גם החרדה.

מהבחינה הזו תירגול בלבד לא משיג את התוצאות, כי הוא פשוט גורם להטמעה של הרגלים רעים שפוגעים בכושר הדיבור ולכן מנציחים את תחושת הכישלון.

הוסף תגובה