מהם התקפי חרדה ואיך מתמודדים איתם

מהם התקפי חרדה ואיך מתמודדים איתם

בין אם חוויתם התקף חרדה בחייכם ובין אם לאו, רובנו חווים תסמינים שונים של חרדה במהלך חיינו בעוצמות שונות. החרדה, אשר מאיימת להתפרץ אל חיינו בכל רגע נתון בתוך אורח החיים העמוס ולחוץ שסיגלנו לעצמנו, ניתנת לטיפול וניתן למתן אותה בעזרת התייחסות נכונה לגורמים הרלוונטיים.

במאמר זה ניתן לכם מספר טיפים בנוגע להתמודד עם חרדות בדרגות שונות.

מהי חרדה בכלל?

חרדה היא למעשה רגש, המאופיין בתחושה פנימית של מהומה שלעיתים מלווה בהתנהגות לחוצה כמו למשל: פסיעה הלוך ושוב, נשימות לא סדירות ומתגברות, דופק לב מואץ וכדומה.
בעוד שפחד מונע מדברים רציונליים, חרדה יכולה להיגרם בעקבות דברים לא רציונליים, כך למשל: אדם אשר עובר ברחוב ליד כלב גדול ומאיים ייתכן וירגיש פחד, אך אדם אשר מרגיש פחד כאשר הוא עובר ליד כלב קטן ולא מאיים זה כבר עשוי ליפול תחת חרדה מכלבים.
סימפטומים שונים להתקפי חרדה:

  • פחד משתק- חוסר היכולת לזוז או להגיב במילים.
  • תחושת שיגעון גוברת- הרגשה של חוסר שפיות מתגברת.
  • הרגשה של סכנה חמורה מתקרבת ללא אחיזה במציאות.
  • דחף עז לברוח.
  • הזעה מרוב.
  • זרמי קור וחום עזים בגוף.
  • הזעה.
  • דופק לב מואץ.
  • קוצר נשימה.
  • סחרחורות.

והרשימה עוד ארוכה, למעשה כמעט כל תחושה רעה שאתם יכולים לתאר לעצמכם עשויה לתאר התקף חרדה מכיוון שהתסמינים משתנים בין בני אדם.
כך למשל, אדם אשר נוטה יותר להרגיש סחרחורות במצבים של פחד ותחושות לא טובות, ירגיש תחושת סחרחורת חזקה מאוד כאשר הוא יחווה התקף חרדה, בעוד שאדם אחר אשר נוטה יותר לחוות בחילות ירגיש בחילה חזקה מאוד במהלך התקף חרדה.

על התקפי חרדה

התקפי חרדה הם למעשה בעלי אותם הסימפטומים של חרדה רק בעוצמות הרבה יותר גבוהות. התקפי חרדה נעים בין שניות בודדות לשעות, אך הזמן הממוצע הוא כ-30 דקות.
ישנם מספר גורמים אשר עלולים להביא להתקף חרדה והם לרוב מעורבים יחדיו.
גורמים אלה הם בעלי השפעה ארוכת טווח, ביולוגיים, סביבתיים, וחברתיים, כך שלמעשה הם עלולים להיות כל דבר בחיינו.
לדוגמה: אדם אשר בא ממשפחה רגועה ומקבל תמיכה מהבית אך נכנס אל תוך עבודה לחוצה מאוד ולפתע חווה לחץ עצום אשר מצטבר, עלול לחוות התקף חרדה בעקבות גורמים סביבתיים וחברתיים אשר החלו להשפיע כבר מהרגע שהתחיל לעבוד, ולא רק ברגע שהופיע התקף החרדה.

10 שלבים להתמודדות עם חרדה והתקפי חרדה

1.    הבנת האנטומיה של חרדה והתקפי חרדה- מה המשמעות של המושגים האלו, כפי שפירטנו לעיל.

2.    להפסיק להפחיד את עצמכם- אחד הגורמים הנפוצים ביותר להתקפי חרדה הוא למעשה, הפחד מלחוות התקף חרדה חוזר. זהו גורם אשר נפוץ אצל אלו אשר חוו התקף חרדה בחייהם, והצעד הבסיסי ביותר הוא להפסיק לפחד מהחוויה הזו.     עליכם לקבל אותה בתור חוויה של לחץ בעוצמות גבוהות ולא לחשוב לעצמכם: "אני לא מסוגל/ת לסבול את התחושה הזאת שוב!".

3.    להרגיע את עצמכם- לאחר שתמצאו את הגורמים לחרדות ולהתקפים, עליכם לבודד אותם ולהבין מה גורם לכם להיות חרדים מהם. לאחר שתעשו זאת תוכלו לנסות גישות שונות אל אותם הגורמים על מנת להישאר רגועים, ואולי אף להוציא אותם מחייכם לגמרי במידת האפשר.

4.    להרגיע את הנשימה הלא סדירה ולתפוס אותה כשהיא מתחילה.

5.    להרפות את הגוף במקום לכווץ אותו יותר.

6.    הסחת דעת- הכינו הסחת דעת עבור עצמכם כך שתוכלו ברגע להעסיק את המחשבות שלכם בדבר פחות מלחיצים.

7.    הכרה בעובדה שכל התקף חרדה נגמר בסופו של דבר.

8.    הכרה בעובדה שהגוף שלכם עושה את מה שהוא צריך לעשות כאשר אתם חשים בסכנה ושזוהי תגובה לגיטימית.

9.    הבנה שבאמצעות חזרה על הטיפים ושימוש נכון בהם, התקפי חרדה למעשה ניתנים לשליטה.

10.    מעקב אחר רמות הלחץ בגוף שלכם באופן קבוע¬  יעזרו לכם לווסת את רמות החרדה ומראש תוכלו להימנע מהגעה לאזור בו אתם כבר חווים התקפים אלו.

הוסף תגובה