מה הוא קולגן ואיך בדיוק הוא עוזר לגוף שלכם?

מה הוא קולגן ואיך בדיוק הוא עוזר לגוף שלכם?

לאחרונה אני נתקלת בלא מעט פרסומים ברשת המקדמים תוספים, שיטות ודרכים לתגבור רמות הקולגן בגוף ותהיתי לי לרגע, למה זה כל כך חיוני לגוף שלנו בעצם. הדעה הרווחת היא שקולגן חיוני לנו כדי לשמור על מראה צעיר, זוהר, גמיש ורענן אבל הוא חשוב לעוד כמה תהליכים בגוף שלנו חוץ מזה. עם זאת אין ספק, הבטחות למראה צעיר והאטת ההזדקנות הן הדרך הפשוטה בדרך כלל לקנות את לבם של רוב האנשים.

אז מהי ההגדרה של קולגן? בפשטות, קולגן הוא חלבון, אך הוא לא סתם חלבון אלא אחד מהחשובים ביותר שהגוף שלנו מייצר. הוא נמצא בעצמות, בשרירים, בעור במערכת העיכול, בכלי הדם ועוד. אחת מתפקידיו העיקריים הוא "לחבר" את הגוף שלנו יחד, לחבר בין התאים ולשמור על החוזק, ההתחדשות והגמישות של הגוף בכלל והעור בפרט. בשלב הזה אתם וודאי כבר יכולים להתחיל לנחש מדוע משווקים אותו כחומר מאט הזדקנות. בנוסף, ידוע כי חומצות אמינו הן גם משהו שמאוד חשוב וקריטי לבריאות גופנו ומה שמיוחד בקולגן, שנקרא גם "חלבון מורכב", זה שהוא מכיל 19 חומצות אמינו שונות וביניהן גליצין, ארגנין, פרולין וגלוטמין החשובות מאד בפני עצמן.

בגוף האדם קיימים כ-16 סוגי קולגן לפחות, כאשר 3 הסוגים החשובים והמוכרים ביותר הם קולגן סוג 1, קולגן סוג 2 וקולגן סוג 3.

קולגן סוג 1 נחשב לסוג החזק ביותר וגם לנפוץ ביותר. הוא הסוג הרווח ביותר בשווקים וקיימים תוספי תזונה רבים או תכשירים המכילים אותו. הוא מורכב מסיבים הנקראים אוסינופיליק, מצוי בעיקר במערכת העיכול וידוע בתרומתו לייצור עצמות, מיתרים, עור, גידים ועוד.

קולגן סוג 2 משמש בעיקר בבניית הסחוס ולכן מסייע במצבים של שגרון, דלקת מפרקים או כאבי מפרקים באופן כללי.

קולגן סוג 3 הוא אחד מהמרכיבים העיקריים של האיברים והעור בגופנו ומורכב מסיבי רשתיות. הסוג הזה בדרך כלל נמצא בתוך קולגן סוג 1.

איך מזהים חוסר בקולגן בגוף ומה גורם לזה? ראשית, איבוד של קולגן הוא מצב טבעי. כלומר, זהו תהליך בלתי נמנע שעובר הגוף שלנו ושל כולם ואין לנו באמת דרך לעצור את זה לחלוטין. החל מסביבות גיל 25, הגוף שלנו מתחיל לייצר פחות ופחות קולגן לאורך שנות חיינו וההזדקנות. גורמים נוספים מלבד הגיל שמפריעים או משבשים את ייצור הקולגן בגוף הם תזונה לקויה (עתירת סוכר למשל), חשיפה מוגברת לשמש, עישון ועוד. קיימות גם מחלות שונות או פגמים גנטיים שיכולים להשפיע בעניין הזה.

שנית, הסימפטומים שהגוף מאותת לנו באמצעותם על כך שחסר לו קולגן, הם לרוב כאבי מפרקים, בעיות סחוס (שחיקה), קמטים, רפיון של העור, בעיות בעיכול ועוד.

אם לא השתכנעתם עד עכשיו, הנה עוד כמה סיבות טובות לנסות ולתגבר את רמות הקולגן בגופכם באמצעות תוספים או אכילת מזונות עתירי קולגן –  שיפור משמעותי בגמישותו ולחותו של העור, מה שגם נותן לו מראה בריא ונערי, מסייע בטיפולי אוסטיאופורוזיס, מפחית תסמינים של מעי רגיז ובעיות נוספת בדרכי העיכול, מחזק את השיער (מחקרים מסוימים מצביעים אפילו על מניעת נשירה), הציפורניים והשיניים ותורם לבריאותם הכללית של הלב וכלי הדם באמצעות המסת שומנים המצטברים בדפנות העורקים.

מהי בדיוק אומגה 3 והאם יש לה "אחות"?

הוסף תגובה