דברים שחשוב לדעת על סמכויות שוטרים בחקירה במשטרה

דברים שחשוב לדעת על סמכויות שוטרים בחקירה במשטרה

תפקידה הראשון של המשטרה הוא לאכוף את חוקי המדינה ולהגן על האזרחים מפני פורעי חוק. לשם כך העניק להם המחוקק סמכויות שונות, כולל הסמכות לחקור חשודים בעבירות. אבל הסמכות לבצע חקירה במשטרה אינה מתירה לשוטרים לבצע כל פעולה בהכרח. החוק מעניק לשוטרים סמכויות מצד אחד אך מצד שני משתדל לרסן את כוחם על ידי מערכת חוקים וכללים. חשוב שכל אדם ידע את זכויותיו בעת חקירת במשטרה או חקירה פלילית.

כל אדם הינו בחזקת חף מפשע

כל אדם הוא בחזקת חף מפשע בעיני החוק עד שהוכחה אשמתו, וחשוב לזכור שסמכויות השוטרים מוגבלות. מעצר מעבר לחקירה אפשרי ללא צו בית משפט רק אם העבירה בוצעה מול עיניו של השוטר, או שהוא ביצע עבירה המסכנת את שלום הציבור ובגינה נעצר.

ביצוע חיפוש במסגרת חקירת משטרה

במקרה בו יש לשוטרים יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה ברת מעצר הם רשאים לבצע חיפוש בכלי הרכב של החשוד ועל גופו. החיפוש חייב להיעשות בצורה מוצנעת שלא תפגע בכבודו של האדם, במיוחד כאשר מדובר בחיפוש גופני, וזכותו של החשוד לקבל הסבר מדויק לסיבת החיפוש ולמהות החשדות נגדו.

עיכוב לחקירה פלילית 

השוטרים יכולים לעכב אדם לצורך ביצוע חקירה במשטרה לפרק זמן של עד 3 שעות. כדי להחזיק את הנחקר במשך זמן ארוך יותר יש צורך באישור קצין המשטרה הממונה, הרשאי להחליט על המשך החקירה. הקצין הממונה יכול לאשר לחשוד לשהות במעצר בית לפרק זמן של עד 5 ימים בזמן המשך החקירה ללא אישור בית המשפט.

ומה עם עורך דין פלילי?

ובכן, מי שמכיר את עבודת המשטרה מסרטים יודע שזכותם של הנחקרים לשתוק עד שעורך הדין שלהם מגיע. זה אולי נכון לאמריקה אבל בישראל הדברים עובדים אחרת, וגם אם אתם מבקשים עורך דין פלילי, לדוגמא, המשטרה לא חייבת לתת לעורך הדין הפלילי שלכם להיות נוכח בחקירה.

אבל – הזכות של כל נחקר היא להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני החקירה, וכעורכי דין פליליים אנו ממליץ לכם מאוד לעמוד על זכות זו, שיכולה לגרום להבדל בין מעצר ממושך על לא עוול בכפכם לשחרור מהיר מחקירת המשטרה.

הוסף תגובה