הדרכות עובדים בנושא מטפי כיבוי אש

חידה: מה אדום, כבד וגדול, נמצא במקומות רבים סביבנו אבל בדרך כלל בלתי נראה? אם אמרתם "מטף כיבוי אש" כי הכותרת רמזה לכם – צדקתם.

מטף כיבוי האש (שלמעשה בעברית תקנית יש לכנותו "מטפה", אולם להלן נשתמש בלשון השגורה בפי רובנו) נועד להגן עלינו ועל רכושנו במקרי חירום בהם מעורבת אש. הוא בדרך כלל ממוקם בנקודות מרכזיות, לעיתים גלוי ולעיתים חבוי, ועצם היותו שם משרה שאננות מסוימת על בעלי עסקים, עובדים ולקוחות. אבל אם חלילה יעלה צורך לעשות בו שימוש – האם אתם יודעים איך לתפעל אותו בפועל במקרה שריפה? ואם אתם יודעים, האם חבריכם ועמיתיכם יודעים גם הם?

חשיבותן של הדרכות תפעול מטפי כיבוי

בישראל קיימות תקנות רבות בנושאי בטיחות בעבודה, וביניהן גם תקנות המחייבות בעלי עסקים להתקין מגוון מערכות לגילוי ולכיבוי אש בבתי העסק שלהם. אלא שהמצב בשטח מוכיח כי רבים מבעלי העסקים נוטים להתקין את המערכות הנדרשות רק כדי לקבל את אישורי בנייה ולחדש את רישיון העסק, ומזניחים את הדבר החשוב ביותר: להדריך את העובדים כיצד לתפעל את המערכות הללו.

זאת ועוד: גם אם בוצעה הדרכה או שתיים בבית העסק, יש לזכור כי עובדים באים והולכים, מתחלפים ואף שוכחים את ההדרכות. גם שינויים הנערכים במיקומי המערכות השונות, ובמיוחד המטפים שכל כך קל לנייד ולשאת ממקום למקום, יוצרים צורך לחזור ולערוך הדרכות שוב ושוב באופן תקופתי.

כיצד משתמשים במטף כיבוי?

ההסבר שלהלן לא מחליף הדרכה מסודרת על ידי ממונה בטיחות בעבודה, אולם כהסבר בסיסי מוטב לדעת:

  1. אוחזים בתפס האבטחה, קורעים אותו ומושכים את הנצרה עד לתלישתה.
    2. מכוונים את פיית המטף לכיוון בסיס הלהבות, למטה ולא למעלה.
    3. אוחזים את המטף במאונך ולוחצים על ידית ההתזה.
    4. ברגע שחומר הכיבוי – אבקה, גז או קצף – מתחילים לצאת מן המטף, מניעים את פיית המטף מצד אל צד כדי ליצור שכבת כיסוי של חומר הכיבוי על בסיס הלהבות.

שימו לב:

  • אם האש פורצת במבנה סגור, עליכם להגן על דרכי הנשימה שלכם כך שתשאפו כמה שפחות עשן או חומר כיבוי.
  • אם האש פורצת בשטח פתוח, יש לשים לב לכיוון הרוח ולהתיז בהתאם לכיוונה, לא נגדה.
  • אם אין אפשרות להתקרב לבסיס הלהבות, מוטב שלא לנסות להתמודד עם האש אלא להתרחק מן המקום וליצור קשר עם מכבי האש בטלפון 102.

הוסף תגובה