לנהל תקציב עם מזומן – הצלחה שרואים בעיניים

לנהל תקציב עם מזומן – הצלחה שרואים בעיניים

שלב ראשון ומשמעותי בניהול תקציב הוא איסוף הנתונים, ניתוח והבניית התוצאות לטבלאות, על מנת להבין מה מצבנו וכיצד אנו מתנהלים ברמה החודשית בחלוקה לסעיפים תקציביים שונים. (ישנם כאלו שיגלו בפעם הראשונה כי הם מושכים כל חודש 4,000 ₪ מזומן או מוציאים על מספרה 1,000 ₪ בחודש).

מה קורה כיום?

אנו חיים בתקופה דיגיטלית – הכל קל, הכל זמין הכל כאן ועכשיו. אפליקציות, PAYPAL, תשלומים, הוראת קבע, אתרים שזוכרים כרטיס אשראי, בנקים וחברות אשראי שמתחננים שרק תיקח עוד הלוואה אחת, אתה צריך רק ללחוץ.

פעולת התשלום היום קלה מאי פעם – תיק, ועד כיתה, מתנה משותפת, שיעורים פרטיים, קניות בסופר והרשימה בלתי נגמרת. רק תשלם! אנחנו נקל עליך איפה שרק אפשר, אפילו נזכור סיסמה ומספר כרטיס ורק כדי שתוכל לרכוש בקלות ולחזור פעם נוספת.

לא צריך ארנק, לא צריך מזומנים, לא כספומט, לא התעסקות עם עודף. 

מדוע כל כך קשה לנו להתנהל עם מזומן?

שתי סיבות עיקריות: הרגלים ואופי החיים.

הרגלים

אריסטו אמר: “אנחנו מה שאנחנו מורגלים לעשות”.

אנחנו רגילים לשלם באשראי, אנחנו מחזיקים אשראי בכיסוי של הסלולרי, זו צורת התשלום הנוחה הקלה והפופולרית ביותר שקיימת כיום.

אופי החיים

זה מתחיל בגלישה שגרתית בפייסבוק, קצת עדכונים מי עשה מה ולאן הוא נסע בסוף שבוע, ופתאום תיק יפה קופץ בפרסומת, לחיצה קטנה אולי עוד שתיים והוא כבר עושה את דרכו אלינו. כמה קל וכיף! 

ובינתיים בחשבון הבנק ירדו רק 100 ₪. עוד מאה שקלים…
אם נצרף את אותה קניה מזערית לעוד קניה קטנה ועוד הזמנה לא משמעותית ועוד סיבוב בקניון ורק אחה”צ אחד במרכז המסחרי הקרוב – בקלות נגיע לכמה אלפים בודדים בחודש! בלי שהרגשנו בכלל. אבל חשבון הבנק הרגיש, והוא צובר וזוכר ורושם.

למי זה מתאים?

בגדול? לכולם!
בקטן? לרוב האנשים השימוש במזומן קשה עד בלתי אפשרי בעידן בו אנו חיים כיום. המזומן נכחד מהעולם לאט אבל בטוח. ישנם אפילו מקומות כיום שלא ניתן לשלם בהם במזומן.

אך אל ייאוש. בניהול תקציב נכון וכלכלת משפחה אין שחור ולבן. יש הרבה אפור באמצע ואפשר לבחור את ההתמודדויות שלנו. מתקשים לשלוט בקניות בסעיף תקציבי מסוים? התחילו ממנו.

החלטנו! איך מתחילים?

להלן דוגמא של סעיף תקציבי “מסעדות ומזון מהיר”. הוצאה שרובנו מתקשים לשלוט בה מכיוון שזה מאוד נוח, נעים, זול וקל לאכול בחוץ מאשר לבשל. בין אם זה 100 ₪ לפיצה או רק קפה וכריך ב- 50₪ ובנוסף רוצים בשישי אחד ללכת למסעדה להתפנק בעוד 400 ₪. אפשר בקלות ומבלי לשים לב להגיע להוצאה חודשית של 1,500 ₪ עד 2,000 ₪  בחודש.

ולכן אם ברצונכם לשלוט בסעיף זה, בררו מה הממוצע החודשי הרגיל שלכם ואח”כ החליטו מה הסכום אותו תרצו להקציב ע”פ סגנון החיים שלכם והיכולות הכלכליות. 

בתחילת החודש משכו סכום זה וצבעו אותו ל”מסעדות ומזון מהיר”. במהלך כל החודש השתמשו אך ורק מתקציב זה. נגמר הכסף? נשארים לאכול בבית. נשאר כסף? שומרים אותו לחודש הבא.

יתרונות השיטה

  • שליטה אבסולוטית – על מזומן קל לשלוט, אין צורך במעקב. יש קונים אין לא קונים.
  • השפעה פסיכולוגית – כשרואים את סכום הכסף שהוקצב לסעיף מסוים (לדוגמא 400 ₪ לביגוד), אנחנו נחשוב פעמיים ושלוש אפילו לפני שנשלוף מהמאגר הזה חצי תקציב עבור עוד זוג נעליים.
  • הנחות – ישנם בעלי עסקים או נותני שירות שיתנו הנחות עבור תשלום במזומן.

כמה מילים לסיכום

גם מי שאינו מסתדר עם השיטה והמזומנים מכבידים ומקשים על ההתנהלות, יופתע לגלות שלעיתים מספיקה תקופה לא ארוכה של שימוש במזומנים על מנת להעלות אותנו על “דרך המלך”.

אם במשך חצי שנה אני אוכל בחוץ בסכום של 1,000 ₪ לחודש, אני אקבל פרספקטיבה על היכולות הכלכליות שלי וכיצד הן מתורגמות לחיים האמיתיים (פיצה פעם בשבוע, מסעדה ועוד פעמיים FAST FOOD).  

והעיקר שיהיה בהצלחה!

הוסף תגובה