גמילת תינוק

1.מומלץ לגמול תינוק מפיפי מתחת לגיל 18 חודשים. בין הגילים 18-15 חודשים נפח שלפוחית השתן גדל, כך שהיא יכולה להכיל יותר, וגם השליטה המוחית מתחילה להתפתח. מהמחקר עולה כי לילדים שנגמלו לפני גיל 18 חודשים היו פחות הרטבות לילה/יום בגיל בית הספר.

2. עשו שימוש בסיר או בישבנון ואל תושיבו את הילד על אסלה גדולה כשרגליו מתנדנדות באוויר. כדי להרפות ילד זקוק לתמיכת הרגליים.
3. כשמתחילים בתהליך הגמילה אפשרו לילד לשבת על הסיר או הישבנון כל שעתיים-שלוש. אם "אין לו" אפשרו לו לקום ואל תיתנו לו לשבת על הסיר/ישבנון דקות ארוכות או עד "שייצא לו". אגב, המלצה זו נכונה גם למבוגרים, אומרת ביאר. "הסיבה לכך היא שהמנח שבו רצפת האגן 'תלויה' לאורך זמן על האסלה גורם (בתוספת ללחיצות) לחולשה של רצפת האגן ועלולה לגרום בהמשך לצניחת איברים".
אל תעשו: אל תאיצו בילד ללחוץ ולהתאמץ כדי שייצאו לו פיפי או קקי. התרוקנות היא פעולה טבעית שלא זקוקה ללחץ חיצוני כדי להתבצע: במתן שתן השלפוחית מתכווצת והסוגרים נפתחים (בשליטת המוח), ובמתן צואה הרקטום מתכווץ והסוגרים נפתחים. בשני המקרים פעולה טבעית זו מספיקה כדי להתרוקן.
ילד/מבוגר בריא אינו צריך ללחוץ ולכן אין סיבה לומר זאת לילד כשהוא בשירותים. מאידך, לחיצה כהרגל עלולה לגרום בהמשך לחולשה של רצפת האגן ולצניחת איברים, כגון שלפוחית השתן, רחם, רקטום (אצל בנות יותר מאשר אצל בנים). "על פי רוב אנחנו לוחצים כשאנחנו ממהרים, מרגישים אי נוחות או לא יושבים היטב על האסלה, כמו למשל בשירותים ציבוריים בהם אנחנו נוטים לשבת על חצי אסלה", אומרת ביאר ומציינת כי במצבים אלו לא מגיעים לידי הרפיה.


מאת: הראלה סטוצקי-באר, ישיבה חשובה


באדיבות nrg מעריב



 

הוסף תגובה