אבחון וטיפול בקרטוקונוס

אבחון וטיפול בקרטוקונוס

קרטוקונוס היא מחלה שפוגעת בקרנית העין וכתוצאה מכך נפגמות חלק מיכולות הראייה. על-מנת לזהות את המחלה נדרש אבחון מקצועי, ופתרונות אפשריים הם עדשות מגע מיוחדות, משקפיים או ניתוח.

הסימפטומים העיקריים של קרטוקונוס

“קרטו” בלטינית היא קרנית ו”קונוס” הוא כמובן חרוט, וזהו גם המאפיין העיקרי של הקרטוקונוס – הקרנית הופכת לבעלת צורת חרוט. המבנה התקין של קרנית העין הוא כיפה, ועל כן צורת החרוט מהווה עיוות וקרני האור לא מגיעות אל הרשתית בצורה מדויקת (הן נשברות באופן לקוי). כתוצאה מכך נוצרות בעיות בראייה:

א. קושי לראות עצמים קטנים ורחוקים.

ב. הופעת הילה מסביב למקור אור או לפרטים בוהקים.

ג. היווצרות מעין “תמונת צללים” במקרים שבהם מתבוננים בתמונה בעלת ניגודיות גבוהה במיוחד (פריט בהיר על רקע כהה, למשל).

ד. פגיעה בראייה התלת-ממדית (סימפטום שמאפיין במיוחד בעלי קרטוקונוס שונה בשתי העיניים, כלומר כשבאחת העיניים המחלה חמורה יותר – במרבית המקרים שתי העיניים סובלות מהמחלה, אבל קצב ההתפתחות אינו בהכרח זהה).

הפגיעה בחיי היומיום באה לידי ביטוי בעיקר בקושי בקריאה, בראיית הלילה וביכולות הנהיגה.

איך מתבצע אבחון קרטוקונוס?

על-מנת לאבחן קרטוקונוס – מחלה שאגב תוארה לראשונה כבר באמצע המאה ה-18 – לא ניתנת לאבחון באמצעות בדיקות ראייה פשוטות אלא יש לבצע מיפוי קרנית. הפרמטרים לפיהם נקבע האם האדם סובל מקרטוקונוס ואם כן מהי חומרת המחלה הם עובי הקרנית, עקמומיות החרוט ועוצמת העדשה המקסימלית.

מאחר שבמקרים רבים האדם כלל לא מודע להתפתחות הקרטוקונוס (ללא מיפוי קרנית האבחון עלול להיות קוצר ראייה), הבדיקה המעמיקה יותר מתבצעת לעתים כשהמחלה כבר במצב מתקדם. למי שנמצא בסיכון גבוה על רקע גנטי, כלומר יש במשפחתו אנשים בעלי קרטוקונוס, מומלץ לבצע ביקורת תקופתית.

הפתרונות האפשריים לקרטוקונוס

קרטוקונוס אולי אינו מונח מוכר, אבל המחלה עצמה נפוצה למדי ועפ”י הערכות שונות אחד מכל אלף בני אדם סובל מהתעוותות קרנית העין במידה שגורמת לפגיעה בראייה (הסיווגים המקובלים הם מתקדם, חמור ואבנורמלי). בדרך כלל המחלה מתחילה להתפתח לקראת סוף גיל ההתבגרות (15-16) וממשיכה להחמיר עד לתחילת שנות ה-30. ישנן הערכות שונות לגבי הסיבות למחלה אולם הרפואה עדיין לא יודעת בוודאות מה גורם לפגיעה בקרניות. לעומת זאת, כן ישנו ידע נרחב לגבי הפתרונות:

משקפיים

עיוות קל ניתן לפתור עם משקפיים מתאימים.

עדשות מגע

כשהאסטיגמציה (העיוות בתמונה שרואה האדם) מחמירה, משקפיים כבר לא יועילו והפתרון המומלץ הוא עדשות מגע. פתרון זה מאפשר לאור לעבור בצורה טובה יותר וחלקה יותר בזכות כליאת דמעות במרווח שבין הקרנית לבין העדשות. חשוב מאוד למצוא את העדשות המתאימות ביותר לאדם הספציפי ולמידת החומרה של הקרטוקונוס. העדשות המתאימות לטיפול בקרטוקונוס הם עדשות סקלרליות

ניתוח

בכרבע מהמקרים של קרטוקונוס תידרש בשלב מסוים השתלת קרנית, ובפרט יש צורך בניתוח אם נוצרות צלקות על הקרנית הקיימת או אם היא הופכת לדקה מאוד. ישנן מספר שיטות לבצע את ההליך הכירורגי, שכרוך בהחלמה של 4-6 שבועות ומחייב גם המתנה של כשנה עד לתפקוד מיטבי של הקרנית המושתלת.

לעתים גם לאחר השתלת קרנית יש צורך להשתמש בעדשות מגע, ובמקרים אלה ישנה חשיבות קריטית להתאמה מקצועית של העדשות, על בסיס מיפוי מדויק לחלוטין וניסיון רחב היקף – כך שהשילוב בין העדשות לקרנית החדשה יהיה לא פחות ממושלם ובהתאם גם הראייה. לייעוץ ובירורים היסנו לאתר שלנו מרפאת העיניים EYE CARE

הוסף תגובה