איך מאבחנים גלאוקומה?

מחלת הברקית (גלאוקומה) היא מחלה הפוגעת בעצב הראייה מן השוליים כלפי פנים. תאי עצב הראייה מתנוונים וההרס בלתי הפיך. יתרה מזאת, מחלת הגלאוקומה אינה מורגשת עד לשלביה המתקדמים, כי היא פוגעת בשולי שדה הראייה ולא בחדות הראייה. כאשר היא מגיעה לשלבים בהם הראייה נפגעה, לא ניתן לתקן את נזקיה אלא רק לשמר את המצב על ידי איזון המחלה בעזרת טיפול בגלאוקומה – טיפול תרופתי, בלייזר או הליך ניתוחי.

חשוב במיוחד לאבחן חשד לגלאוקומה כבר בשלבים הראשונים כי למרות הטיפולים הרבים המוצעים למחלה היא עדיין הגורם השני לעיוורון בעולם, וזאת בגלל אבחון מאוחר.

הגורמים לגלאוקומה הם – לחץ תוך עיני גבוה, גיל מבוגר, עבר של ליקוי ראייה, פגיעה בעין או ניתוחי עיניים, מחלות רקע כמו לחץ דם גבוה או סכרת והגורם התורשתי – קשר משפחתי לחולה גלאוקומה.

מי שנמצא באחת מקבוצות הסיכון צריך להקפיד על בדיקה שנתית אצל רופא עיניים.

בדיקות עיניים לאבחון גלאוקומה:

  • בדיקת חדות ראייה – בדיקה פשוטה של זיהוי אותיות ומספרים על לוח בדיקה
  • בדיקת שדה ראייה – המתבצעת במכון, בודקת את רוחב שדה הראייה – זוהי בדיקה קריטית לגלאוקומה, כיוון שהפגיעה הראשונית היא בשולי שדה הראייה.
  • בדיקת לחץ תוך עיני – טונומטריה  הנעשית אצל רופא עיניים ומודדת את הלחץ התוך עיני – לחץ תוך עיני גבולי או גבוה הוא גורם סיכון עיקרי לגלאוקומה.
  • הרחבת אישונים – בדיקה שנעשית אצל רופא עיניים – על ידי הרחבת האישונים יכול הרופא לראות את עצב הראייה.
  • בדיקות הדמיה – כמו OCT, משמשות הן לאבחון גלאוקומה והן למעקב השוואתי אחרי התפתחותה. בדיקת OCT בודקת מספר פרמטרים בעצב הראייה כמו עובי מוקולרי ובדיקת ראש עצב הראייה, וכך מאפשרת לרופא לבחון שינויים קטנים בעצב הראייה ולקבל החלטה לגבי המשך טיפול – זוהי הבדיקה האולטימטיבית והמדוייקת ביותר לחולי גלאוקומה.
  • צילום עצב הראייה – צילום תלת ממדי מוגדל של עצב הראייה המשמש לאבחון ולמעקב.

לא כדאי לחכות עד שיופיעו התסמינים המעידים על גלאוקומה מתקדמת. מעל גיל 40 נבדקים פעם בשנה אצל רופא עיניים ואם אתם נמצאים בקבוצות הסיכון הקפידו על בדיקות תקופות יותר.

הוסף תגובה