איך עוברים בשלום את גיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות מלווה כפי הידוע בלא מעט שינויים רגשיים, קוגניטיביים, גופניים וחברתיים שעשויים להיות מתסכלים ומאכזבים לא רק עבורם אלא גם עבורכם- ההורים. מצבי הרוח המשתנים, ההתמרדות והדחף לעצמאות בכל המובנים, מצבי רוח המשתנים ויתר התופעות השכיחות בתקופה זו מעמידים אתכם ואת סבלנותכם במבחן לא פשוט. למרות ההתיימרות מצידם לעשות הכל לבד ולקחת אחריות על חייהם, חשוב להפנים כי הם עדיין זקוקים לכם כהורים כפי שהיה בילדותם ואולי אפילו יותר מתמיד. נוכחות יציבה ותמיכה בלי תנאים, המאפשרת מידת עצמאות לצד הצבת גבולות מגבנים, יוכלו לספק את החום והביטחון בגילאים אלה. הנה מספר דגשים שכדאי שיילקחו בחשבון שיסיעו לעבור בשלום את תקופת גיל ההתבגרות המתרשמת כארוכה:

מודעות וקבלת השינויים בהבנה

חשובה המודעות וההבנה שהשינויים שהמתבגרים עוברים בתקופת גיל ההתבגרות הינם טבעיים בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הינם נמצאים. אין הדבר הופך אותם לטובים פחות מבעבר ולמרות התחושה הראשונית של אכזבה- חשוב לנסות ככל הניתן לא לשדר ולהקרין תחושה זו בפניהם. גם אם ההורים שלכם טורחים לספר עד כמה אתם הייתם מלאכים קטנים גם בגיל ההתבגרות ולא מובנים של השינויים ההתנהגותיים אצל ילדכם, חשוב לקבלת את השינויים בהבנה, לנסות לראות את הצדדים החיוביים ולהתמודד עם המצבים השונים עם מלוא הסבלנות הנדרשת למינימום מלחמות יומיות שאפשר למנוע.

לשתף ולעודד

חשוב לא להתעלם מהקשיים ומהמציאות בשטח ולדבר על הדברים בפתיחות. הדחקה והתעלמות לא ייגרמו להם להיעלם וזאת לעומת שיתוף ברגשות, בלבטים ובתסכולים שעשוי להקל על המצב ולהבהיר כי המציאות אינה שחורה ומסובכת כפי הנראה בחלק מהמקרים. חשוב לעודד ולפרגן בהקשר לדברים הקטנים כגדולים כדי לחזק את הביטחון העצמי שנוטה להתערער בתקופה זה. תוכלו גם לחשוף מעולמכם ולשתף בקשיים שחוויתם בגילם שיפגינו הזדהות וקבלה. כמו כן גם להפגין חום ואהבה פיזיים שהינם משמעותיים בכל תקופות הגיל.

הצבת חוקים וגבולות

פינוק יתר מגיל ילדות וחוסר גבולות ברורים לגבי מה מותר ומה אסור אינם מומלצים באף שלב שהוא. יותר מכך בגיל ההתבגרות, אז הצבת הגבולות הינה משמעותית לצורך הגנה ושמירה על ביטחונם. הגבלת זמנים מול המחשב והטלוויזיה, שעת חזרה הביתה מבילויים, שימוש בדמי הכיס ולא מעבר וכיוצא בזה הינם חיוניים לתחושת הביטחון הכללית שלהם ולגילוי העצמי שלהם. בהיעדרות הגבולות, הם יתקשו לבנות את זהותם ועלולים לחוש סכנה. קחו בחשבון שוויכוחים, למרות היותם לא נעימים, מהווים אימון והכנה לקראת היציאה לעולם בחוץ כך שיוכלו להתמודד עם המצבים השונים בהתקשרות מול אחרים. חשוב להיות חזקים מולם אך גם מכילים. לחבק, להרגיע ולעודד. לנסות לא להתנצח ולהוכיח באופן קבוע על הטעויות, לזלזל או להעליב.

הדרכת הורים מקצועית

לצורך הקניית כלים להתמודדות עם תופעות ומצבים יומיומיים בגיל ההתבגרות כדאי לשקול להצטרף לסדנת הדרכת הורים קבוצתית או ייעוץ אחד על אחד. סדנאות מהסוג יוכלו להפגיש אתכם עם הורים אחרים שנתקלים במצבים דומים, לשתף ולחלוק איתם ולקבל רעיונות וכלים להתמודדות עם הקשיים ממנחה הורים מנוסה שמעביר את הסדנא ומספק ייעוץ מקצועי. יעוץ פרטני יוכל לכוון אתכם לגבי מקרים פרטניים שלכם ויוכל להתאים כאשר נתקלים במצבים התנהגותיים או רגשיים קיצוניים יותר. תוכלו ליהנות גם מהדרכת הורים מקוונת בפורומים להורים למתבגרים ובאתרים ייעודיים לגיל ההתבגרות המציעים כתבות מקצועיות על ידי אנשי מקצוע כדוגמת יועצים, פסיכולוגים, אנשי חינוך ועוד.

הוסף תגובה