האנטישמיות המודרנית – קווים לדמותה/ קבלה לעם

כבר כמה שנים שנשמעות אזהרות מפני האנטישמיות הגוברת ברחבי העולם, ובימים אלה ממש חושפת סדרה תיעודית שמשודרת בחדשות ערוץ 10 את מימדי התופעה. האנטישמיות חוצה יבשות, מגדרים, רקע סוציואקונומי ומעמד חברתי, ויותר ויותר אנשי ציבור מתחומים שונים מתבטאים נגד ישראל, אם לא נגד היהודים. הרב מיכאל לייטמן מסביר מדוע זה כך ומה השורש הרוחני של תופעת האנטישמוית.

הסברה

במשך שנים הנשק העיקרי של ישראל נגד האנטישמיות הוא הסברה, ובאמת, על פניו, אין שום דבר אחר שניתן לעשותו. ככל שהאנטישמיות גוברת כך גוברת ההשקעה בהסברה, מבחינת תקציבים וכוח אדם, ובכל זאת – תוצאות לא נראות באופק, וביטויי האנטישמיות ברחבי העולם רק הולכים ומתרבים, הולכים ומקצינים, הולכים ומתעצמים, ודעת הקהל העולמית מוטית נגדנו יותר ויותר.

למה זה קורה
האנטישמיות לא נולדה אתמול, והיא נחלת העם היהודי כמעט מימים ימימה, לפחות מאז חורבן הבית השני. נדמה כי בתת ההכרה של כל אומות העולם מוטבע דחף להאשים את ישראל ואת היהודים בכל הצרות בעולם.

חכמת הקבלה קבלה לעם בתקשורת מסבירה לנו כי הרושם הזה נכון, ובתת ההכרה של אומות העולם אכן מצוי כעס עלינו. השאלה היא רק למה, ואת זה, אומר הרב לייטמן, ניתן להבין מתוך קריאה בכתבי הקבלה לעם.

לפני 3,500 שנה כהן בבלי צעיר בשם אברם החל להתבונן על הטבע ועל עצמו ולחקור את התופעות השונות שראה. חקירותיו לקחו אותו לגילוי הכוח העליון המנהל את המציאות כולה ולהבנה כי יש צורך בחיבור ואיחוד בין הנשמות בעולם כדי להביא אליו טוב. מה שאברם הכהן גילה הוא שישנו כוח שמפריד בינינו, האגו, וכנגדו קיים כוח מחבר, כוח של אהבה אינסופית, והוא הכוח המניע את הטבע. תפקידנו, כבני אדם, הוא לחבר בין שני החלקים הללו.

אותו כהן שינה את שמו לאברהם וקיבץ סביבו קבוצה של תלמידים אותם הנחה באותו מחקר, לאותם גילויים ממש. אברהם לימד את הבבלים להחזיק באחדות ביניהם על פני האגו המפריד, וקרא לשיטה שגילה "חכמת הקבלה לעם".

הכל או כלום
עם ישראל, שנוסד מתוך קבוצת המקובלים של אברהם אבינו, היה צריך לבחור בין ערבות הדדית לשנאת חינם למרגלות הר סיני. באותו מעמד הצליחו בני ישראל להתאחד "כאיש אחד בלב אחד", לכבוש את הר השנאה שהצמיח ביניהם האגו, ולהגיע יחד לארץ ישראל, לשנים של שגשוג ופריחה, עד ששוב כוח האגו גבר והעם יצא לגלות הראשונה והשניה.

2000 שנות הגלות השניה הסתיימו לפני פחות מ-70 שנה, ואנחנו עדיין חיים כאילו אנחנו בגלות, מאדירים את האינדיבידואליזם במקום את המכנה המשותף, חיים בחברה מנוכרת ומפולגת.

אור לגויים
ההתחייבות שלקח על עצמו אברהם אבינו הייתה להביא את ידיעת הגילוי שלו לעולם כולו, כדי לאפשר לכולם לחיות חיים של איזון והרמוניה. אך כדי שזה יקרה, חייבים קודם כל עם ישראל להתחבר ביניהם, כפי שעשתה קבוצת הבבלים הקטנה של אברהם. כל עוד אנחנו לא עושים את זה, אנחנו לא ממשים את ייעודנו ולא עומדים בציפיות של העולם מאיתנו. ולכן כועסים עלינו ושונאים אותנו.

האנטישמיות המודרנית, המופנית בעיקר כלפי ישראל,  היא תזכורת לתפקיד המוטל עלינו ולאחריות הגדולה שיש לנו זה כלפי זה, וכלפי העולם כולו.

לפי כל האמור לעיל האנטישמיות היא רק תוצאה של חוסר התפקוד שלנו, ואם נצליח להתעלות מעל האגו ומעל הר השנאה שהוא יוצר, ולהתאחד, ממש כמו שעשו בני ישראל ביציאת מצריים, נראה באופן מיידי כיצד השינוי ביחס שלנו אחד כלפי השני גורר שינוי, כביכול בלתי מוסבר, של יחס העולם כלפינו.

כדי להצליח לעשות זאת אנחנו מזמינים את כולם לאחד מסניפי מכללת קבלה לעם, לצפייה בערוץ 66, לקריאה באינטרנט ולפעולות חיבור ממשיות בכל מסגרת אפשרית, ובתנאי שאחדות העם היא שעומדת לפנינו כמטרה.

קבלה לעם מאמרים

הוסף תגובה