הכלב הורס את הבית?

למי מאיתנו לא מוכרים המשפטים:"הכלב לועס לי את השולחן בסלון", "הספה שלי קרועה כולה",

"היי מה עשית לנעליים החדשות שלי, כלב רע", והחורים בקיר לא בדיוק תורמים לשיפוץ הבית…

אחת הבעיות הנפוצות בה נתקלים לאחר האימוץ היא בעיית הלעיסה ההרסנית של הכלב בחללי הבית השונים ובשאר חפצי הערך שבבעלותינו. גם לבעיה קריטית זו קיים פיתרון לא מסובך המונע מאיתנו את ההרס ואת הצער שבויתור על כלבנו היקר בעקבות חוסר האונים הנובע מכך.
ראשית, חשוב להבין את מקור הבעיה היות וכל ביטוי התנהגות נובע ממספר סיבות שונות. שנית, יש להבין כי מספר רב של תופעות המתפרשות אצלנו כבעיה או התנהגות "רעה" בקרב הכלב אינן בעצם כך. הרבה מאוד מן המקרים הללו מקורם בסביבת הכלב ולא באופיו ולכן הם ברי פיתרון.
ברוב הבתים הכלב מצוי בין כותלי הבית או מוקף בגדרות החצר במהלך היום, דבר שנראה לנו בני האדם העובדים, בעלי רמות האחריות השונות והמגוונות, הלחצים היומיומיים, הדאגות וכו' דבר מרגיע ופשוט. מי מאיתנו לא ישמח לזכות בכל קופת הלוטו ולהישאר בבית לנוח משך רוב הימים, אך עבור הכלב אין הדבר נראה דומה. אבסורד ככל שישמע, כלבכם שרוי במתחים שונים במהלך היום. מתחים שאנו הצועדים על שתיים לא תמיד יכולים להבין לעומק כאשר פעולת הלעיסה עוזרת לו לפרוק ולשחחר מתחים אלו. בעצם עבור הכלב פעולת "הכרסום" הזו שאנו סובלים ממנה זהה ליום פריקת לחצים בספא או לרוגע המציף את גופינו בעת ישיבה נינוחה בסיומו של יום מפרך על מרפסת ביתנו עם כוס הקפה והעיתון.

הגורמים הסביבתיהם שיכולים ליצור תופעה מסוג זה אצל הכלב הם רבים ומגגונים ולכן, על מנת למצוא טיפול מתאים יש להבין ולזהות תחילה מהם אותם הגורמים הסביבתיים אשר יוצרים את תחושת התסכול והמתח ולדאוג להסרתם.
בנוסף, יש להציע לכלב חלופה ללעיסת הבית והריסתו. כלומר לדאוג שיהיו בבית אביזרים מותרים כגון; צעצועים או משחקי עצמות המיועדים לכך. כמו כן, כאשר הכלב מגלה באותם אביזרים עניין ותעסוקה יש ליצור חיזוק חיובי לדבר על ידי מתן ליטוף, משחק איתו ועם האביזר, חטיף וכו'.

למען הסדר הטוב נפרט את גורמי המתחים הנפוצים המובילים את הכלב לתסכול וללעיסה הרסנית:
 פרידות וטקסי עזיבה מהבעלים (כאשר לא מדובר בנסיעה ארוכה, גם היציאה לעבודה מעוררת תחושת עזיבה).
 חוסר מנהיגות מצד הבעלים.
 יתר תשומת לב לכלב כשהבעלים בבית.
 בידוד חברתי מבני מינו.
 מחסומים, כגון; דלתות,חלונות,שערים,גדרות.
 שינויים בסדר היום ובהרגלים של הכלב.
 שיעמום.
 חרדת נטישה.

דבר נוסף שיש להתחשב בו , הוא הגיל ושלב ההתפתחות של הכלב. גורים המחליפים שיניים בדומה לילדים החווים את יציאות השיניים הראשונות שמלוות לרוב בחום, בכאבים ובשאר תופעות בלתי נעימות, זקוקים גם הם בשלב זה בחייהם לפעולת הכרסום על להפיג את תופעות הלוואי בחניכיים ולכן, מכרסמים יותר מהרגיל. במקרה זה מומלץ לתת לגור חלופה אשר תקל על כאב החניכיים כפי שציינו קודם לכן.
חלופה מומלצת לגור בהחלפת שיניים היא צעצוע הנקרא "קונג" אותו ניתן להקפיא. כמו כן, יתר האביזרים ה"מותרים" לכלב בבית וניתנים להקפאה טרם המשחק מומלצים גם הם לשלב התפתחותי זה.

הוסף תגובה