חשיפה נכונה לגורים

איך לבצע חשיפה נכונה ובטוחה לגורים

כמו בקרב ילדים גם לכלבים ישנה תקופה חשובה ומכרעת בחייהם בה חשוב מאוד לחשוף אותם למספר רב ככל הניתן של סיטואציות ומצבים חדשים בהם, הם עלולים להיתקל בהמשך על מנת ליצור יכולת הסתגלות, תפעול וסיבולת נפשית ופיזית גבוהה. תקופה זו לוקחת חלק בחיי הכלב בגיל בו הוא נחשב לגור ונמשכת לערך עד גיל 4 חודשים.

כפי שציינתי, תקופה זו מהווה חלק משמעותי וחשוב ביותר בהתפתחות הכלב כאשר הגורמים המשפעים עליו באותם החודשים הראשונים לחייו הם קריטיים היות והם היוצרים את אופי הכלב כבוגר.
גור אשר רמת חשיפתו לגורמים מגוונים קטנה והסיטואציות אותם חווה בחודשים ספציפיים אלה מצומצמות, לרוב התפתח להיות בוגר חששן בעל בעיות התנהגות .
העובדות מעידות, כי מרבית הוטרינרים ממליצים לא להרבות במגע עם הסביבה החיצונית עד לסיום סדרת החיסונים המיועדת לגורי הכלבים מהסיבה הפשוטה שקיים החשש בהעברת גורמי תחלואה להם הגור הקטן חשוף בעקבות המחסור במערכת חיסון מתאימה עקב היותו גור אך אין בדבר איסור מוחלט. כאשר נוקטים בכללי זהירות, אותם ניתן ללמוד ללא כל קושי על ידי ייעוץ והכוונה, אנו ממזערים את הסיכויים לפגיעה מצד הכלב.

להלן, כמה כללי זהירות שכדאי לדעת:
 לאחוז תמיד ברצועה. אין לתת לכלביכם לשוטט לבדו או במרחק מכם.
 גור דינו כתינוק, אין לאבד עימו קשר עין. אצבע על הדופק במהלך כל הטיול לכל ממצא או אביזר הנקרא בדרכיכם. אין לתת לגור ללעוס, להריח או לבלוע עצמים לא מזוהים ללא בקרה.
 יש להשגיח כי אינו מריח או מלקק את צרכיהם של בריאות האל המגוונות.
 כאשר מתעורר הרצון למפגש עם בני מינו יש להפגישו בתקופה זו עם כלבים מוכרים ומחוסים בלבד.
 רצוי להימנע ממקומות הומי כלבים, ובכלל לתקופה קצרה זו, ממדשאות ופארקים.

ראשית כל וחשוב מכל, אנו יוצרים מצב של הסתגלות אצל הגור וכמו כל תהליך בחיים יש לבצע זאת בהדרגה פן, נגרום לגור הקטן טראומה.
את התהליך ההדרגתי נבצע במגוון רחב של גורמי הסתגלות כגון; בני מינו (כלבים אחרים), בני אדם נוספים לאלה שהוא רגיל אליהם בבית, מקומות חדשים, רעשים ושאר גורמי הסביבה שאנו,בני האדם, מקבלים כמובן מאליו.

היכרות עם בני מינו: המטרה, ליצור מפגשים עם מספר רב של כלבים זרים לגור באופן מבוקר והדרגתי. תחילה, מספר מצומצם של כלבים החל מגורים צעירים וכן הלאה, נעלה בסולם בהדרגה. חשוב מאוד, הקפידו על מפגש עם כלבים מחוסנים, ידידותיים ובעלי אופי נח.
אנשים חדשים:המטרה, הגור יפגש עם גוון רחב של בני אדם שאינם חלק מבני ביתו. מילדים ועד קשישים, בניהם בעלי מקצוע ונותני שירות. כמו כן, קיים הצורך להרגיל את הגור ליוצאי דופן כגון; אנשים מזוקנים, עוטיי כיסויי הראש לסוגיהם (קסדה, כיפה, כובעים וכו'), לובשי המדים ושאר תלבושות היוצאות מן הרגיל ועוד.
כאשר נוצרים מפגשים מהסוגים האלה חשוב ליצור אווירה נעימה כל זמן בו המגע בין הגור לשאר הנפשות באירוע לוקח חלק. להמתין בסבלנות עד אשר ייגש הגור לבדו אל האדם או הכלב החדש, אין לכפות את המגע או להלחיצו. מומלץ כאשר מדובר בבן אנוש חדש לשים בידו חטיף על מנת לחזק את רצון הגור בקירבה אליו.
ההסתגלות של הגור לבני אדם נוספים חשובה מאוד וצריך להרגילו בגיל צעיר ככל האפשר.

סביבה חדשה ואתרים מגוונים: מומלץ לחשוף את הגור לכמה שיותר גירויי סביבה על מנת שיסתגל לרעשים שונים, ריחות וכו' כבר בגיל צעיר. גם במקרה זה, חשוב לבצע את החשיפה בהדרגתיות מבחינת רמת הרעש וכמות הגירויים. אופציות אפשריות הן: תחנה מרכזית, באזרי קניות, מרכזי ערים, גני שעשועים, שווקים, חדר ההמתנה אצל הוטרינר, חוף הים, בית קפה ועוד. בכל המקומות יש ליצור תחושת רוגע בקרב הכלב ולחזקו חיובית (חטיף,ליטופים) כאשר הוא אינו מגיב בצורה לחוצה ודובק בשלוותו. אם מגלה הגור סימני פחד נסו להתעלם ולהסיח את דעתו על ידי משחק אהוב.
רעשים: הסביבה האנושית מונה רעשים רבים כאשר אוזן הכלב שומעת את הצלילים באופן שונה ולכן קיים הצורך להרגיל את הגור ל"מנגינות" עולם האדם. לחשוף אותו לאזעקות, זיקוקים, רעמים וכו', ניתן אף להקליט רעשים מראש.
בכל פעם שהגור מגלה התנהגות נינוחה לחזקו חיובית.

הסתגלות למגע: הדעה הרווחת היא שכלבים נהנים ממגע. אף על פי כן, קיים הצורך להרגיל את הכלב כבר בתצורת הגור למגע בכלל אזורי הגוף היות וישנה רתיעה מהתחושה הניתנת לכלב בחלק מהם.
השיטה הטובה ביותר ליצור הרגלי מגע באיזרים שהכלב עדין אינו נינוח איתם היא המזון. החזיקו פיסת אוכל אל מול הגור ולטפו את האיברים המומלצים להרגלי מגע. אוזניים, אצבעות הרגליים, הפה ועוד.
מיותר לציין כי המגע נעשה בעדינות ללא הבעת כוח או כפייה. אם נראה כי הכלב מפחד או מביע רתיעה מומלץ להיוועץ תרם תנסו שוב.
בנוסף, חשוב ומומלץ להבריש את פרוות כלביכם על בסיס קבוע, ולחזקו כשמביע התנהגות נינוחה ושלווה.

כלי רכב: על מנת שהכלב יוכל להתרגל לרחשי ולתנועת הרכבים הגועשת ברכבישינו הסואנים הכירו לגור את הסוגים השונים של כלי התחבורה הממלאים את עולמינו. רכבים פרטיים, אוטובוסים, רכבות ועוד.
התחילו ברכב כבוי בדלתות פתוחות, הובילו את הגור בעזרת חטיפים ושאר חיזוקים חיוביים לאורך כלי הרכב שבירשותכם על כל צדדיו וזויותיו. בהבחינכם כי הכלב רגוע ואינו נרתע מן המכונה גדולת המימדים שלפניו תוכלו להניע את הרכב ולפתוח בנסיעת מבחן קצרה. בנסיעות הראשונות של הכלב ברכב מומלץ להעסיקו בדבר מה אשר נעים לו, כמו: משחק אהוב, מזון, ליטופים וכו'. כמו כן, עדיף שנסיעות מבחן אלה יהיו קצרות בזמן ושלוות באווירתן.

חשוב לציין כי כלל הגורמים שרשמנו בעמודים לעיל נמנים על מקבץ אפשרויות אין סופיות. ככל שתחשפו, תלמדו ותיצרו מצבים שונים ומגוונים יותר עבור הגור שלכם ותשקיעו בחינוכו ובהיכרותו עם הסביבה שאנו, בני האדם, יצרנו כך הוא יגדל והתפתח להיות כלב בוגר בעל אופי יציב וביטחון עצמי גבוה.

הוסף תגובה