טיפול באוטיסטים בשיטת ABA

טיפול באוטיסטים בשיטת ABA

טיפול באוטיסטים – ידע לצד תקווה

אוטיזם מתייחס ללקות משמעותית אשר מפריעה לתפקוד תקין וליצירת קשרים חברתיים נורמטיביים. עם זאת, אין לקבל את הדין כפי שהוא, אלא טוב לדעת שכיום הרפואה המודרנית יודעת להציע להורים מגוון טיפולים שעשויים להוביל אל השינויים המיוחלים, כך שגם אם לא כל שיטה מובילה לתוצאות הרצויות וגם אם לא כל שיטה מתאימה לכל אחד, ואף יש להשקיע רבות ולהיות סבלניים, הרי שטוב לדעת שניתן למצוא מגוון שיטות יעילות (ישירות ועקיפות), ובנוסף טוב לדעת שממשיכות להתפתח מבחר שיטות חדשות.

יעדים זהים

טיפול באוטיסטים / אוטיזם עשוי להוביל את הילדים והמבוגרים לתפקוד עצמאי יותר יעיל, לשפר את איכות החיים, לעזור למבוגרים להשתלב בצינורות התעסוקה, לבנות מצע למידה יותר נכון (ע"י הפחתת מאפייני (ASD ולפתח יכולות חברתיות תקינות, כאשר בין היתר גם חשוב ביותר להעניק סיוע למשפחות שמסביב – הן מבחינת העמידה באתגר והן מבחינת מתן הדרכה מקצועית.

שילוב תרופתי

רוב השיטות מכילות אלמנטים חינוכיים, לצד מאפייני התנהגות שיקומית, כאשר לא פעם נהוג לשלב בין שיטות טיפול באוטיסטים עם תרופות ייעודיות. כמו כן מחקרים מראים שככול שמתחילים לטפל בתופעה בשלב יותר מוקדם, כך התוצאות יותר מרשימות ומשמעותיות, ועל כן חשוב לאפיין את מוטיבי ההתנהגות עוד מגיל ילדות, כאשר לאחרונה פותחו שיטות חדשות אשר מאפשרות לאבחן את הילדים עוד בטרם הם בני 3.

אלמנטים משותפים

לצד מגוון ההבדלים שניתן למצוא בין שורת הטיפולים באוטיסטים, גם ניתן למצוא מגוון מאפיינים זהים. באלו  מאפיינים מדובר? ובכן מדובר בצורך להתחיל להעניק טיפול כמה שיותר מוקדם, בצורך להשקיע בטיפול לפחות כ25 שעות שבועיות, מרב הטיפולים השונים מתייחסים לספקטרום עשיר של כישורים, מרב הטיפולים עושים שימוש בהרגלים קבועים לצר עזרים ויזואליים, מרב הטיפולים מתאימים כל תוכנית טיפול באופן פרטני לפי נתוני כל ילד וילד, מרב הטיפולים משלבים קבוצות לימוד קטנות, רוב השיטות גם מתייחסות אל בני המשפחה, רוב השיטות מעודדות קיום אינטראקציה עם ילדים נורמטיביים ורוב השיטות מקפידות ליישם את ההישגים גם בשעת תפקוד רגילה. כמו כן לפני שמתחילים כל שיטה, יש לעצור ולהגדיר מטרה, כאשר חשוב ביותר לדעת לשנות את המטרות בהתאם לאופי ההתקדמות של אחד ואחת.

טיפולים משלימים

לאור כל זאת ניתן למצוא לא מעט שיטות טיפול באוטיסטים, בן היתר ישנה שיטת ABA, שיטת הגישה ההתפתחותית, טיפול אינטראקטיבי התפתחותי, שיטת  TEACCHועוד לא מעט שיטות אשר מועברות בארץ ובחו"ל. כמו כן, לצד מגוון השיטות השונות, גם טוב לדעת שניתן להיעזר בעזרים רפואיים (למשל עבור הרגעת חרדות, או הפרעות שינה), ניתן לשלב טיפולי שפה, כישורים חברתיים, ריפוי בעיסוק ועוד. לסיכום נציין שיש הרבה מה לעשות ולאן לשאוף, כאשר תמיד מומלץ להיעזר בליווי מקצועי שמתחברים אליו. שיהיה בהצלחה!

הוסף תגובה