נקודות זיכוי לגרוש והחזר מס בעקבות גירושין

נקודות זיכוי לגרוש והחזר מס בעקבות גירושין

גירושין אינם חוויה נעימה. אם לא די בכך שמדובר במשבר אישי, הם מהווים גם אירוע בעל משמעויות כלכליות שאינן מבוטלות. גם בתחום המיסים יש לאירוע הזה השלכות שאולי אינן ידועות לכולם. בשורות הבאות נדבר על נקודות הזיכוי במס הכנסה שקשורות לגירושין ושאולי אינן מוכרות מספיק למי שיכול לקבל אותן ולחסוך בתשלום מיסים.

נקודות זיכוי על תשלום מזונות

מי שהתגרש, נישא מחדש ומשלם מזונות לבן זוגו הקודם זכאי לנקודת זיכוי אחת ממס הכנסה. כיוון שברוב המקרים הגבר הוא זה שמשלם מזונות, נקודות אלה זמינות בעיקר לגברים. אמנם בשנים האחרונות מתרבים המקרים שבהם גם נשים מחויבות לשלם מזונות לבן זוגן במקרה של גירושין, אבל עדיין מדובר במקרים בודדים יחסית. מצד שני חשוב לדעת שגם מי שנשוי לבן זוג שמשלם מזונות זכאי לנקודת זיכוי ממס הכנסה – מה שככל הנראה נוגע יותר לנשים.

נקודות זיכוי והחזר מס בגין תשלום מזונות לגרוש שמגדל את ילדיו

כאן עלינו להתייחס לשני סוגים של נקודות זיכוי: נקודת זיכוי להורה פרוד/גרוש שמגדל את ילדיו ונקודות זיכוי להורה לפעוטות בפרט ולילדים בכלל.

נתחיל עם הסוג השני: הורה לילד עד גיל חמש מקבל נקודות זיכוי ממס הכנסה. כשההורים חיים ביחד, האישה היא זו שמקבלת את נקודת הזיכוי. אך אם ההורים פרודים, ההורה שהילד בחזקתו מקבל את נקודת הזיכוי. לכן, גבר פרוד או גרוש שמגדל ילד לבד זכאי גם לנקודות זיכוי אלה. נקודת זיכוי נוספת מוענקת עבור כל ילד עד גיל 18. גם כאן הנקודה מגיעה למי שהילד בחזקתו ואם הגבר הוא זה שמגדל את הילדים הרי שהוא זכאי גם לנקודת זיכוי זו.
בנוסף, הורה גרוש או מי שחי בנפרד מבן הזוג ומגדל ילדים זכאי לנקודת זיכוי אחת ממס הכנסה, ללא קשר למספר הילדים.
לדוגמה: גרוש שבחזקתו שני ילדים, אחד בן 3 והשני בן 10.

  • עבור הילד הקטן הוא זכאי לשתי נקודות זיכוי לפי הפירוט הבא: נקודה עבור ילד עד גיל חמש ונקודה עבור ילד מתחת לגיל 18.
  • עבור הילד הגדול הוא זכאי לנקודה אחת עבור ילד מתחת לגיל 18.
  • עבור שני הילדים ביחד הוא זכאי לנקודה נוספת הניתנת להורה גרוש המגדל את ילדיו.

סך הכול ארבע נקודות זיכוי. כיוון שנכון לשנת 2017 שווי נקודה הוא 215 ₪ לחודש, מדובר בסכום של 860 ₪ ובחישוב שנתי –  10,320₪.
הנקודות הללו, חשוב להדגיש, ניתנות למי שהילדים בחזקתו – דהיינו מי שמגדל בפועל את הילדים ושהוצאות הכלכלה שלהם עליו. כשהילדים נמצאים במשמורת משותפת, דהיינו כאשר בהתאם להחלטת בית המשפט ו/או להסכמה בין ההורים בני הזוג לשעבר מתחלקים בגידול הילדים, גם נקודות הזיכוי מתחלקות בין בני הזוג. חלוקת הנקודות  נעשית בהתאם לחלוקת הוצאות גידול הילדים. גם אם המשמורת נתונה באופן מלא לאחד מבני הזוג וההורה האחר רק משלם מזונות, הורה זה עדיין זכאי לחלקו היחסי מנקודות הזיכוי.

מימוש הזכויות

על מנת לקבל את נקודות הזיכוי המגיעות לכם, יש לעדכן את טופס 101 על מנת שיכלול את כל הפרטים הרלבנטיים: ילדים, מצב משפחתי וכן הלאה. הדבר חשוב במיוחד עבור הורים לפעוטות – כיוון שעד שנת 2012 גברים לא קיבלו נקודות זיכוי על הורות, חשבי שכר לא ייחסו חשיבות לעניין וייתכן והדבר עדיין לא הופנם על ידי כל בעלי המקצוע בתחום. עבור עצמאים: יש להגיש לפקיד השומה את המסמכים המוכיחים את הזכאות יחד עם הדו"ח השנתי.
אם כבר שילמתם מס הכנסה מבלי שחושבו לכם נקודות זיכוי אלה – כי לא דיווחתם או לא ידעתם או נעשתה טעות כלשהי – אתם זכאים לקבל החזרי מס. על מנת להיות בטוחים שתקבלו את המגיע לכם, מומלץ להתייעץ עם המומחים בתחום שיסייעו לכם לקבל את המגיע לכם.

הוסף תגובה