על עבירות מס וכיצד להתמודד עמן

אי דיווח על הכנסות כנדרש, וכפועל יוצא מזה אי תשלום מיסים למדינה כסדרם, היא עבירה די שכיחה שאפשר להיתקל בה לא פעם בדיונים הרבים בבתי המשפט. לעתים אין זו אשמתם של בעלי העסקים הכורעים תחת נטל המס, אלא המדינה היא זו שאינה מעבירה בזמן סביר את התשלומים שהיא חייבת לעסקים (כגון החזרים על הוצאות או מע"מ) וכך נוצר מצב שנטל המס הופך להיות כבד ומכניס עסקים רבים, בעיקר קטנים ובינוניים, לבעיה תזרימית שבעטיה הם נאלצים לעבור עבירות מס.

במקרים כאלה נוטים בתי המשפט למצוא נסיבות מקלות כלפי בעלי העסקים ומשום כך מוטלים עליהם עונשים קנטים וסמליים בלבד. למשל מקרה בו מנפיק בעל עסק חשבונית בגין עבודה שביצע אך טרם קיבל עבורה את התשלום. נוצר מצב של דיווח על הכנסות חייבות במס אפילו שטרם התקבלה ההכנסה בפועל. במקרים כאלה נוטה בית המשפט להתחשב ולהתייחס לעבירה כאל טכנית ולא מהותית, ומכאן הסנקציות הפחות חמורות שהוא מפעיל במקרה זה.

יש להבדיל בין עבירות מס טכניות לבין עבירות מס מהותיות כמו העלמת מס – העבירות הטכניות הן אלה שבוצעו בתום לב וללא כוונה פלילית, כפי שתואר להלן. דוגמאות נוספות לעבירות כאלה הן: אי הגשת דין וחשבון שנתי במועד, אי תשלום מס שנוכה במקור או אי ניכוי במקור מלכתחילה או אי הגשה של הצהרת הון כנדרש. על כל פנים, במידה והעבירה סודרה עד למועד המשפט, הסיכוי שיושת עונש כבד על הנאשם הוא קטן בהרבה. העונשים בגין עבירות מס עשויים להגיע עד למאסר בפועל במקרים החריגים, אך במקרים של עבירה טכנית ללא כוונה פלילית יסתפק בית המשפט, על פי רוב, בקנס כספי.

כיצד להתמודד מול הרשויות במקרה של עבירת מס?

עבירות מס הן לא פשוטות ויכולות להיות גם קטנות מאוד ובגין סעיפים מינוריים בחוק. בכל מקרה לא מומלץ להמתין זמן רב בטרם אתם ניגשים להסדיר את חובותיכם מול רשויות המס. חוב שמצטבר לזמן ארוך עלול לצבור ריביות גבוהות שיגרמו לסכום המקורי לתפוח מהר מאוד עד פי שלושה וארבעה מהחוב המקורי ובמקרים בהם החוב לא מוסדר תקופה ארוכה, רשויות המס יכולול להתחיל בהליך משפטי דרך ההוצאה לפועל שעלו להסתיים בעיקול נכסים ומיטלטלין מביתכם.

הדרך הכי טובה להתמודד עם עבירות מס היא באמצעות פניה לעורך דין מיסים הבקיא בסעיפי החוק ומתמחה בייצוג נאשמים בעבירות כלכליות, שהן עבירות פליליות לכל דבר ועניין. החוק אינו מרחם וכולם שווים בפניו – לכן מאוד לא כדאי להתמודד לבדכם עם הסיטואציה שעלולה להיות לא נעימה במיוחד ולגרור אחריה רגעים לא נעימים מול המשפחה או הקולגות והעובדים בעסק שלכם.

מעבר להכרת החוק, עורך דין עבירות מס מצוי בקשרי עבודה עם הגורמים הרלוונטיים ברשויות המס ומכיר היטב את דרך ההתנהלות מול גופים כמו מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. משום כך, ליווי ייצוג על ידי עורך דין מומחה בעבירות מס עשוי לקצר עבורכם את ההליכים ולמנוע מבוכה וסיטואציות לא פשוטות שמוטב להימנע מהן מבעוד מועד.

על ידי הגעה להסדר עם רשויות המס בעזרת עו"ד עבירות מס יש סיכוי שגם תוכלו להגיע להסדר תשלומים נוח יותר ואף לשלם פחות מהסכום המקורי שלבטח צבר ריבית והגיע למספר גבוה יותר. ניתן להגיע להסדר עם רשויות המס בעניין התשלום כאשר מגלים רצון ונכונות להסדיר את העניינים ולא להתחמק מהתשלום, ועורך דין יוכל לעשות זאת עבורכם בצורה הטובה ביותר.

במידה והואשמתם בעבירת מס, בין אם טכנית ובין אם מהותית, ההמלצה החמה ביותר היא לפנות לעורך דין מומחה ומנוסה בתחום הכלכלי כדי לקבל ייעוץ משפטי הולם, כבר משלבי החקירה הראשוניים ועד למיצוי כל זכויותיכם מול בתי המשפט והרשויות.

הוסף תגובה