פעילויות פנאי לגיל הזהב והגיל השלישי – טיפים חשובים

פעילויות פנאי לגיל הזהב והגיל השלישי – טיפים חשובים

אוכלוסיית גיל הזהב והגיל השלישי מאופיינת בלא מעט אתגרים וקשיים הנובעים לרוב בשל השינויים הפיזיים השונים אותם חווה הגוף והן בשל השינויים באורח החיים והמרקם החברתי. לאחר גיל הפרישה לגמלאות נותרים אותם מבוגרים למשה ללא יעד מוחשי, מטרות ברורות להמשך חייהם וללא סדר יום מאורגן. לצד זאת, אלו החיים בגפם סובלים גם מבדידות מתמשכת שאין די בביקורים של בני משפחה ומכרים בכדי להפיג, וכל אלה טומנים בחובם סכנת דיכאון וקשיים רגשיים ונפשיים אחרים.

כחלק מן ההמלצות הניתנות לגמלאים אשר מגיעים לגיל הזהב ולמשפחותיהם, הוא שמירה על סדר יום לצד עיסוק בתחביבים וכן פעילויות המותאמות לגיל השלישי בשילוב יצירת מרחב חברתי חדש שאינו נשען על תעסוקה או על בני המשפחה הקרובים בלבד.

אז אילו פעילויות מומלץ ביותר לאמץ?

בין פעילויות הפנאי המומלצות יותר בעבור גמלאים מבוגרים בני גיל הזהב והגיל השלישי, כדאי לאמץ את האפשרויות הבאות –

פעילות ספורטיבית: בניגוד לנהוג לחשוב, התחלואות והמגבלות של הגוף המגיעות עם הגיל אינן תירוץ להזנחה עצמית, נהפוכו – בכדי לשמור על נפש בריאה בגוף בריא מומלץ מאוד לעסוק בספורט, בכל גיל. חשוב להתאים את הפעילות למצב הגופני אולם ישנם לא מעט תחומי פעילות ספורטיבית המותאמים לגיל השלישי בניהם הליכה, שחייה, פלדנקרייז, פילאטיס ועוד. ניתן כיום למצוא מגוון חוגי ספורט ופעילות גופנית אשר מותאמים בייחודיות לאוכולסיית הגיל השלישי כאשר חלקם בעלויות מוזלות ובסבסוד הרשויות המקומיות במתנ"סים ובתי התרבות העירוניים.

הרצאות והעשרה: הגיל השלישי זהו הזמן המתאים ביותר להעשרה אישית בכל תחום עניין אפשרי, תחומים אשר בו גילה הגמלאי עניין לאורך חייו ולא מצא את הזמן להקדיש ביסודיות עבורו, כמו גם לפתח תחומי עניין חדשים. ישנם כיום לא מעט בתי תרבות, תיאטראות ועמותות מיוחדות המפיקות הרצאות לגמלאים ולגיל השלישי לצד פעילויות העשרה בסבסוד ארגונים שונים ובזמינות ונגישות מתאימה לטובת האוכלוסייה המבוגרת.

חוגי אומנות: יצירה בקרמיקה, פיסול, תכשיטנות וצורפות, רקמה, ציור ועוד שלל תחומי אומנות נוספים הם עולם ומלואו בעבור אנשי הגיל הזהב. כאשר המוגבלות והקושי הגופני ניכרים ועומדים לחובתם בשלל פעילויות הדורשות יכולת פיזית, מרבית תחומי האומנות ניתנים ליישום בישיבה בחדר סגור וממוזג, ולצד הלמידה והעשייה החווייתית, לספק גם חברה ותקשורת עם חברי הקבוצה האחרים.

טיולים מודרכים: במקרים רבים בני הגיל השלישי מתקשים או שנבצרה מהם היכולת והעצמאות לטייל ולהגיע למקומות שונים. התלות בבני משפחה לצרכי הסעה או אפילו לצרכי קבלת טיפול רפואי או קניות מתסכלת ומביאה מבוגרים רבים להימנע מנסיעות וטיולים. ניתן למצוא כיום טיולים מאורגנים לכל רחבי הארץ, המשלבים תרבות ואהבת הארץ, ומותאמים במיוחד לגיל הזהב. טיולים אלו כוללים איסוף בהסעה, מסלול מותאם ושלל שירותים נוספים, אולם עיקרם הוא בחברה של מבוגרים נוספים שמבקשים ליהנות מחברה וטיול יחד.

עיקר מה שזקוק לו אדם המגיע לשנות גיל הזה בשעות הבדידות הארוכות הוא חברה, של אחרים בעלי זמן פנוי כשלו ובאותה סביבה גאוגרפית שתקל עליהם למצוא זה את זה, להיפגש וליצור מחדש קהילה וחברותא. מומלץ לנסות ולהתעניין אל מול הרשות העירונית המקומית, רשת המתנ"סים וארגונים נוספים בנוגע לפעילויות הרווחה והפנאי שמציעות הרשויות לבני גיל הזהב והגיל השלישי, ולהשתלב בהם לטובת יצירת אורח חיים תוסס, דינמי ומלא בחוויות חדשות.

הוסף תגובה