באיזה בית אבות כדאי לבחור?

נשאלת השאלה באיזה בית אבות כדי לבחור? התשובה הטבעית המתבקשת היא לבחור בבית אבות המתאים ביותר לקשיש. סוגיית ההתאמה היא הסוגיה המרכזית שצריך להידרש אליה כמתחילים לחשוב על מעבר לבית אבות. הבחירה לא קלה דווקא בשל ריבוי בתי האבות, אבל בניגוד להתלבטויות בנושאים רבים אחרים, שבהם הנתונים והשיקולים הרלוונטיים לבחירה מונחים לנגד עיניכם וידועים לכם- בחירה מושכלת של בית אבות ייעודי מתאים לקשיש מחייבת היכרות עם הנושא וניסיון בו.  כל זה הופך את הייעוץ לחיוני ביותר. עליכם לדעת את העובדות, את הנתונים, את האפשרויות.

להלן נקודות שיאפשרו לכם בחירה מושכלת בבית אבות היותר מתאים למי מיקיריכם שאתם נאלצים להעבירו מבית מגוריו לבית סיעודי:

  1. חשוב לאבחן היטב את מצבעו הגופני, הנפשי והקוגניטיבי של הקשיש לצורך התאמה מיטבית של בית אבות עבורו.
  2. בחרו בית אבות שמאפשר פיקוח והשגחה רפואית 24/7.
  3. בחרו בית אבות שיש בו מחלקה ייעודית להגדרת מצבו של הקשיש- תשוש, תשוש נפש, סיעודי מלא ועוד.
  4. אם הקשיש מרותק לכיסא גלגלים, בדקו כי יש מוסד זה מותאם לדיירים סייעודים ובו  פתחים רחבים מספיק למעבר חופשי ממתחם למתחם, מעלונים במידת הצורך.
  5. אם יקרכם נזקק לשהייה בבית אבות לתשושי נפש- ודאו כי הצוות הוא בעל ניסיון בטיפול בתשושי נפש, וכי מונגשת ומזומנת לו סביבה תומכת, מוגנת, בטוחה ובטיחותית.
  6. בחרו בית אבות לאחר שתיווכחו במשך שעות אחדות במהלך היום ו/או בערב בשגרת הפעילות בו. בחרו מקום שבו נשמר ערך כבוד האדם וחירותו.
  7. אם הקשיש במצב נפשי וקוגניטיבי טוב- בחרו בית אבות שמקיים פעילויות פנאי והעשרה מגוונות.
  8. בית אבות לעצמאיים מתאים למי שמוגדרים כעצמאים ויכולים לקיים את עצמם ללא סיוע בביצוע פעולות פיזיות. אם חשובה לקשיש חברה- ודאו כי בבית האבות הוא יוכל לשהות במחיצת קשישים עצמאיים כמוהו.
  9. בחרו בית אבות שמי מבני המשפחה המיועד להיות איש הקשר העיקרי עמו ולבקר אותו לעתים תכופות יתגורר במרחק סביר. שהמרחק בין הבית לבין בית האבות לא יהפוך את ההגעה אל הקשיש למסע שיגזול מכם באופן קבוע זמן וכוחות.
  10. הואיל ולבחירת בית אבות מתאים עשויה להיות השפעה מכרעת על איכות חייו ועל מצב רוחו של הקשיש, נכון וראוי לבחור את המקום בעצה עם אנשי מקצוע מנוסים.

אין 100% אבל…

גם בהינתן רשימה מסודרת של דרישות וציפיות, ברור שקשה מאוד למצוא בית אבות שייתן מענה ראוי והולם על כולן. עם זאת, מאחר שמדובר בשינוי סביבת חיים ובמעבר שעשוי להיות לזמן ממושך, חשוב שהבחירה תיעשה על פי מכלול שיקולים תוך ייחוס חשיבות לכל אחד מהם ובאופן מדורג- מהחשוב ביותר לפחות חשוב. במידה שהקשיש הוא צלול וניתן לתקשר עמו, חשוב מאוד לתת לו תחושה כי הוא שותף מלא בבחירה.

 

 

הוסף תגובה