דברים מפתיעים שלא ידעתם על וניל

דברים מפתיעים שלא ידעתם על וניל

כמעט בלתי אפשרי להיות אדישים לטעמו וניחוחו המתוק של התבלין הנפלא הזה שנקרא ווניל. כל גלידריה המכבדת את עצמה תחזיק לפחות טעם אחד של וניל אם לא כמה בשילובים שונים. התבלין הנפלא הזה המשפר את הארומה של קינוחים אינספור וגם בתעשיית הבשמים לגוף הבינו את הפוטנציאל החבוי בתבלין הקסום הזה. אין כמו לצאת ממקלחת ולהריח כמו עוגה.

לא כל הנוצץ וניל

לא הרבה מכם יודעים אך לפני לא מספר שנים פקדה סופה טרופית הרסנית את מדגסקר, שהיא כיום בית הגידול הכמעט יחיד ובטח העיקרי של צמח הוניל, דבר שהביא כמעט להכחדתו של הוניל מהעולם כליל. כלכלת מדגסקר נפגעה עד מאד והחוות ששרדו את הסופה הטרופית הפכו למעין מבצרים, הסיבה היא שמכיוון שהווניל נעשה נדיר השתווה מחיר קילו וניל ללא פחות מקילו זהב. מסעדות קינוחים ושפים מכל העולם עקבו בדאגה אחר ההתרחשויות וכיום לרכוש מקלות וניל זו משימה לא פשוטה, המחירים גבוהים מאד, אם פעם היינו מוכרים מקל וניל ב-4 או 7 שקלים, אז היום הוא עולה לפחות 30 שקל. וגם ככה שימורו של הצמח הוא בעייתי מכיוון שהוא רגיש מאד וזקוק לתנאים מאד ספציפיים על מנת להישמר לאורך זמן ועלול להיהרס מהר. למי מכם שעדיין מעוניין בניחוח הונילי אבל לא רוצה לקחת משכנתא, יכול להסתפק במחית וניל או אבקה למרות שגם מחירן עלה לא מעט. בעקבות עליית מחירי הוניל גם חלק מהמסעדות פשוט הפסיקו להכין קינוחים עם וניל כי זה פשוט לא מחזיר את ההשקעה מכיוון שכדי להחזיר את ההשקעה ייאלצו להעלות את מחיר הקינוח למחיר של מנה עיקרית או אפילו סטייק ומצב זה הוא טיפה אבסורדי.

אז מה עושים?

ראשית אל דאגה, אמנם מחירי הצמח עלו אך בתוך כמה שנים יצליחו לשקם את היערות הללו אבל עד אז

אם אתם לא שפים מדופלמים או בעלי מסעדות כנראה שתוכלו להסתדר גם בלי הוניל. ישנן חברות גלידה גדולות שהחליטו לספוג את ההפסדים הנגרמים להם מהמחיר הגבוה של קניית הוניל לעומת מחיר הגלידה, מכיוון שהם יודעים שאם יעלו את מחירי הגלידות באופן דרסטי, לקוחות יפסיקו להגיע. כמובן שקיימים בשוק תחליפים תעשייתיים לוניל אך טעמם לא זהה לטעמו המקורי הנפלא של הוניל. גם כנופיות של פושעים במדגסקר הבינו את הפוטנציאל החבוי בזהב הלבן והם מזייפים או שודדים את חוות גידולי הוניל באי ולכן הם שומרים עליו מכל משמר. אך על לנו לנוח על זרי הדפנה, מומחים בעולם מזהירים מפני חוסרים של גידולים נוספים, כמו קקאו, אורז ועוד, שינויי מזג האוויר ביחד עם ההתחממות הגלובלית נותנים את אותותיהם ואם לא נתעשת ומהר נמצא את עצמינו משלמים מחירי הון עתק על מוצרי צריכה שהיום נראים לנו טריוויאליים ויומיומיים.

 

הוסף תגובה