ד"ר ליאון ארדקיאן- המהפכה הדיגיטלית בעולם כירורגיית הפה והלסתות

רפואת השיניים עברה בשנים האחרונות מהפכה של ממש כאשר כמו בתחומים אחרים הקידמה הטכנולוגית הביאה עמה פתרונות

ד"ר ליאון ארדקיאן

חדשים. אלה מאפשרים דיוק שלא נראה בעבר ומותירים מאחור את טיפולי השיניים מרובי הפגישות והכאבים שהיו חלק מחייהם של מטופלים רבים.

"בין ההתקדמויות הבולטות ברפואת השיניים ניתן לציין את היכולת לבצע שחזור עצמות לסת והשתלות שיניים מונחות מחשב", אומר ד"ר ליאון ארדיקיאן, מומחה בכיר ברפואת פה ולסת מקליניקת סמייל פור יו, "כלומר, הליכים טכנולוגיים-רפואיים מתקדמים אשר מתבצעים על ידי בניית תוכנית אישית ומותאמת לכל מטופל".

ד"ר ארדיקיאן מסביר כי התהליך נעשה על ידי תכנון מקדים ודיגיטלי של השיניים והשתלים ליצירת שבלונה, מה שמוביל להימנעות ו/או הפחתת הצורך בפתיחת חניכיים, תפרים וחתכים. הטכנולוגיה הזו מרחיבה משמעותית את היכולת להתקין שתלים דנטליים באופן מוקפד, מדויק ומוגן, ומאפשרת לשחזר עצמות לסתות שחסרות עקב גידולים, טראומה או מחלות עצם.

 תכנון ממחושב על סמך הדמיה טרום ניתוחית

בעידן שלפני חדירתן של ההשתלות הממוחשבות למרפאות השיניים, השתלות היו תלויות בעיקר בניסיונו ומיומנותו של הרופא כגורם אנושי מכריע ביותר. "חשוב להדגיש", מציין ד"ר ארדיקיאן, "גם היום מומחיות הרופא היא נדבך חשוב בתהליך שאין להקל בו ראש. אולם הטכנולוגיה בהחלט מסייעת להגדיל את סיכויי הקליטה ומעמידה אותם על למעלה מ-90%". לדבריו, תוצאות מיטביות אלה מבוססות בין השאר על שימוש בטכנולוגיית Computer Aided Design (CAM/CAD) המובילה והמתקדמת.

איך זה עובד? ובכן, בשלב ראשון מבוצעת למטופל סריקת CT תלת ממדית ברמת דיוק גבוהה במיוחד של השיניים. הרופא המומחה מעיין בצילום ומקבל באמצעותו תמונת מצב מלאה של פי הפציינט לרבות מבנה לסת, מבנה העצם, צפיפות עצם, עובי עצם, שיניים חסרות והסיבות לחסרונן. כמו כן, הרופא יכול להתחקות אחר מיקום עצבים, כלי דם, סינוסים וכל פרט אחר שהוא זקוק לו.

בשלב הבא, באמצעות ההדמיה הווירטואלית של מצב הפה בהווה, השחזור הרצוי מעוצב בטכניקה דיגיטלית (גשר, כתר, ציפוי חרסינה, סתימות חרסינה, כתר על שתל וכו'). השחזור מעוצב על פי מידותיה המדויקות של השן ונוכח מיקום השחזור ביחס לשיניים הסמוכות. כל זאת תוך שהרופא מביא בחשבון את העצמות והרקמות הרכות באזור ההשתלה הייעודי.

כעת, על פי ההדמיה הממוחשבת מיוצר סד כירורגי מדויק עד לאלפיות המילימטר. הסד מותקן בפי הפציינט במהלך הטיפול ומנחה את הרופא היכן למקם את השתלים כדי להבטיח קליטה מוצלחת. במקרים של שחזור עצם מיידי עקב כריתה, טכנולוגית ה-CAM מאפשרת לראות את האקסטנציה של הכריתה ולשחזר באופן קפדני את האיבר הכרות.

יתרונות התהליך

 "התהליך הטכנולוגי החדשני הזה נהנה מיתרונות רבים", אומר ד"ר ארדיקיאן, "דבר ראשון, הוא מונע ומפחית את הסיכוי לטעויות או לסיבוכים שנובעים ממיקום שתל שגוי או מקרבה לסטרוקטורות אנטומיות בעלות חשיבות. כמו כן, הפרוצדורה מלמדת את הרופא כמה השתלות נדרשות ומהו אופן המיקום היעיל ביותר שלהן. מדובר בתכנון מדויק המניב הצלחה שלא יכולה להיווצר רק על ידי עין ויד אנושיות. יתרון חשוב נוסף טמון בכך שהטיפולים נעשים לרוב ללא הליך כירורגי מקדים בחניכיים וללא פתיחת חניכיים. כלומר, פחות כאבים והחלמה מהירה".

אין ספק אפוא שכירורגיית הפה הממוחשבת מהווה פריצת דרך נוספת בעולם הרפואה הדנטלית בכלל ושיקום הפה בפרט. על שלל יתרונותיה היא מציעה מבחר פתרונות שמאפשרים שיקום מוצלח, בטוח ומהיר למטופל. כן, אפשר לחזור לחייך.

הוסף תגובה