הם מפחדים: למה אנחנו לא קוראים את דוחות הפנסיה?

הם מפחדים: למה אנחנו לא קוראים את דוחות הפנסיה?

אם גם אתם מתביישים להודות שהדוח השנתי של קרן הפנסיה נראה לכם סינית, דעו שאתם ממש לא לבד. חוקרים גילו שלל חסמים פסיכולוגיים המקשים על כולנו להתמודד עם קריאת הדוחות. כשמבינים מה מפריע לנו, קל יותר לאזור אומץ ולקבל תמונה ברורה על מצבנו בקרן

המודעות לחשיבות החיסכון הפנסיוני הולכת ועולה, אך כך גם ההבנה של המומחים שיש לנו קושי אמיתי לתכנן לעתיד הרחוק כל כך. פרופ׳ דניאל כהנמן אפילו קיבל פרס נובל לכלכלה על עבודתו המשותפת עם פרופ׳ טברסקי המנוח, שזיהתה חסמים פסיכולוגיים שונים המונעים מאיתנו לקבל החלטות משיקולים רציונליים. מאז, שמות ישראלים כמו דן אריאלי, שלמה בן ארצי ואורי גניזי מככבים בשמי הכלכלה ההתנהגותית. מה שאותם מומחים כבר יודעים הוא שרובנו מעדיפים להתרכז בכאן ועכשיו והעתיד נראה לנו רחוק ולא מוחשי. במצב כזה אין פלא שאנחנו מתקשים להעדיף לחסוך היום בקרן פנסיה כדי שיהיה לנו יותר בעוד 30 או 40 שנה.

לפחות פעם בשנה אנחנו מקבלים בכל זאת תזכורת לכך שיש לנו חיסכון לפנסיה כאשר אנחנו מקבלים את הדוחות השנתיים שלנו מקרן הפנסיה. אך רובנו לא פותחים כלל את הדוחות הללו ומפספסים הזדמנות חשובה לוודא שהקרן שברשותנו עדיין מתאימה לצרכים שלנו ושכל ההפקדות אכן נכנסות לקרן ונרשמות לזכותנו.

למה לי זיקנה עכשיו?

כולנו בני אדם, וככאלה אנחנו מעדיפים באופן טבעי לעסוק בדברים חיוביים ושמחים. כולנו רוצים להיראות יפים יותר, צעירים יותר וזוהרים יותר, ועדיף עם פילטר. עיסוק בגיל הפרישה, ובפנסיה שנוכל לצבור עד אז, מאלץ אותנו לחשוב בדיוק על אותם דברים פחות נעימים: זקנה, מחלות, ואפילו חס וחלילה מוות – אף אחד לא רוצה לדמיין את עצמו בגיל מבוגר עם שיניים תותבות והליכון. מחקרים מצאו שכשקשה לנו לדמיין את זה, קשה לנו גם לחוש חמלה כלפי הגרסה המבוגרת של עצמנו. לכן קשה לנו גם לרצות להשקיע היום מחשבה על החיסכון הפנסיוני של אותו מבוגר שנהפוך אליו. אם לא פותחים את הדוחות אפשר להמשיך להעמיד פנים שלעולם לא נזדקן.

ראי ראי שעל הקיר, האם הפנסיה שלי הכי יפה בעיר?

הדוחות השנתיים של קרן הפנסיה מציגים לנו תמונה מסודרת של מצב החיסכון שלנו בקרן, כמו גם של קצבת הפנסיה הצפויה לנו בסוף הדרך. למרות שאנחנו מבינים שחשוב לדעת איפה אנו עומדים, בכל זאת קשה לנו להציץ בהם. הסיבה לכך פשוטה – נדמה לנו שאם נציץ אנחנו עלולים לגלות שהמצב רע משחשבנו. מאותה סיבה בדיוק רובנו מעדיפים לא לדעת מה המצב בחשבון הבנק, וגם לא לעלות על המשקל אחרי החגים. למרות זאת, דווקא ערנות גבוהה למצב בחשבון שלנו בקרן הפנסיה יכולה לעזור לנו לנקוט בצעדים מתאימים מוקדם יותר, בשלב שקל יותר לשפר את המצב.

רואים רחוק – רואים ברור

סיבה נוספת שגורמת לרבים מאוד מאיתנו להימנע מלפתוח את הדוחות השנתיים של קרן הפנסיה, היא החשש ממונחים מקצועיים שממילא לא נוכל לפענח. הרי מי מבין מה זה מנגנון איזון אקטוארי, או מהם אותם כספי תגמולים. חשוב לדעת שבשנים האחרונות חל שיפור משמעותי במבנה הדוחות השנתיים של קרן הפנסיה והם הפכו להיות פשוטים וברורים יותר מאי פעם. נכון, יתכן שעדיין יופיעו שם כמה מילים שקצת קשה להבין, אך רובנו יכולים להבין את השורה התחתונה בצורה פשוטה יחסית – כמה כסף חסכנו, מה יהיה גובה קצבת הזקנה הצפויה לנו, מה יהיה גובה הקצבה במקרה של נכות או של מוות חס וחלילה. בנוסף, ישנם שלל מדריכים ברשת המסייעים לקרוא את הדוחות השנתיים ויכולים ללוות אתכם בכך צעד אחר צעד, כמו המדריך הזה באתר האוצר שלי. תוכלו גם לקרוא עוד על הדוחות ועל הזכויות שלכם בקרן הפנסיה באתר כל זכות.

אם כבר אזרתם עוז ופתחתם את המעטפה, הדוחות השנתיים יכולים ללמד אותנו האם כדאי לנו להגדיל מעט את החיסכון או לשנות את סוג הכיסוי הביטוחי שיש לנו בקרן הפנסיה כך שיתאים לצרכים שלנו. נוכל לוודא גם שכל ההפקדות החודשיות לחשבון שלנו בקרן הפנסיה נקלטו כראוי ואפילו נראה כמה כסף הרווחנו השנה בקרן הפנסיה.

הוסף תגובה