הקמת חדרים נקיים לתעשיית הרפואה והביוטכנולוגיה

הקמת חדרים נקיים לתעשיית הרפואה והביוטכנולוגיה

כשאנחנו שומעים את הביטוי חדר נקי, אנחנו מניחים שמדובר בחדר שאין בו לכלוך, חדר שדואגים לנקות אותו מדי יום, חדר שהוא נקי במונחים שלנו. כל אחד והאופן בו הוא מתייחס להגדרה של ניקיון.

אך יש מקרים בהם זה הרבה מעבר לכך. יש מקרים מסוימים בהם החדר לא יכול להסתפק אך ורק שטיפה או טאטוא רגיל. אלא מדובר בחדרים שמחייבים ניקיון הרבה יותר מסיבי, מאחר והם משמשים לצרכים מסוימים אשר דורשים סטריליות ברמה אחרת.

אנחנו מדברים על חדרים נקיים שמיועדים לתעשיית הרפואה והביוטכנולוגיה. חדרים שמיועדים לצורך ביצוע מחקרים ובדיקות, חדרים שמיועדים לשימוש של מעבדות מחקר ופיתוח, מעבדות ייצור, מתקני ייצור של חומרים אשר מחייבים שהחדר יהיה נקי באופן מוחלט, שכן כל גרגיר אבק או פיסת לכלוך אחרת, נראית או לא נראית, עלולים לסכן את כל תהליך המחקר, הפיתוח והייצור, ועלולים לגרום לתוצאות לא נכונות ולפגיעה בנפש, כתוצאה מכך.

כיצד מתכננים הקמת של חדר נקי

הקמת חדר נקי לתעשיית הרפואה או לכל תעשייה אחרת, הוא לא דבר שמבוצע ככה סתם. לא מדובר במשהו שאנחנו יכולים להתייחס כלאחר יד. מדובר על תהליך ארוך של תכנון על הנייר ולאחר מכן בשטח. הסיבה היא, שהחדר דורש מערכות מותאמות אשר ישמרו על החדר נקי באופן מושלם לאורך זמן.

כלומר, המערכות אמורות להחזיק מעמד במשך שנים רבות ולאפשר לחדר לתפקד בתור חדר נקי במשך תקופה ארוכה. אם לא נתכנן נכון את הקמת החדר או נתקין מערכות שאינן עמידות לאורך זמן, הרי שתוך מספר שבועות או חודשים, המערכות עלולות לקרוס ואז נצטרך לבנות הכל מחדש. גרוע מכך, אנחנו עלולים לגלות שכל מה שבוצע בחדר, לא התנהל בצורה נכונה, סטרילית לגמרי, וזה עלול לגרום לפגיעה קשה במחקרים, במוצרים ואם מדובר בחברה עסקית, אז ללא ספק ייגרם נזק משמעותי למוניטין שלה.

לשם הקמת חדר נקי, יש לבחון את השטח שלשמו הוא מיועד, יש לבחון את התשתיות של החדר, כיצד ניתן לשלב תעשיות שמיועדות לחדר כזה, למשל, מערכות אוורור, מערכות טיהור, מדחסים, גנרטורים, בקרת טמפרטורה, מסנני אוויר, מערכות שאיבה ועוד. הכל בהתאמה לגודל החדר ולאופי השימוש שאנחנו מתכוונים לבצע בו.

כיצד משתמשים בחדרים נקיים

חשוב להסביר, אם מדובר על חדרים שמיועדים לבתי חולים, מוסדות ממשלה, מרכזי רפואה וכדומה, הרי שיש כללים ותקנים אשר צריך לעמוד בהם, והחדרים אמורים לעבוד בדיקות בשלב הבנייה, לפני שהם נכנסים לשימוש וכן בדיקות תקופתיות על ידי גורמים מורשים. זאת על מנת לאפשר שימוש נכון בחדר.

מן הסתם, השימוש יתבצע על ידי עובדים מוסמכים אשר אמורים להיערך לכך בהתאם, בין אם זה בלבוש, ציוד ומכשור מתאים וכן על פי כללים ברורים שנהוגים בחדרים מסוג זה.

 

הוסף תגובה