חבילה משפחתית – לחלוק רכב עם עם הנהג החדש בבית

הילדים התבגרו ואיתם גם ההורות והחינוך שלכם. הוצאת רשיון נהיגה וחלוקת הרכב בין כמה מחברי המשפחה יכולה להוות קפיצת מדרגה ביחס שלכם אל המתבגרים וקרוב לודאי שישימו למבחן את עבודת החינוך שלכם עד כה. אז איך להגיע מוכנים ליום חלוקת הרכב?

הגוזלים שלכם עוד לא עזבו את הקן, אבל הם כבר ממש לא גוזלים – יש להם חיים משל עצמם ומה לעשות, החיים האלה דורשים גם תחבורה מדי פעם. לא נדון כאן על הימים הראשונים שלאחר הוצאת הרישיון, אז המוטיבציה לנהוג נמצאת בשמיים וישנה עבודת חינוך רבה אחרת לעשות, אלא בשיגרה, בתקופה בה הרכב המשפחתי צריך להתחלק בין יותר אנשים ממה שהיינו מורגלים.

אז קודם כל, כמעט תמיד, תעלה השאלה "למה לא לרכוש עוד רכב? קטן, נחמד וזול?" זה אפשרי, לא יקר במיוחד ויפתור ויכוחים רבים. ואכן, מתישהו בנקודת זמן מסויימת קבעו מומחים כי רכישת רכב קטן וזול לנהג החדש יכול ללמד שיעור חשוב על אחריות וניהול כלכלי עצמי, שאם יצליחו להתנהל בג'ונגל של אחזקה כלכלית ומכנית של הרכב, יהיה זה סימן חיובי לכך שיתבגרו להיות נהגים מוצלחים ואחראיים. היום, מאידך, כבר ברור שישנם כמה חורים בגישה זו. לא רק שקרוב לוודאי שהרכב יהיה פחות בטיחותי, קטן וישן יותר, עכשיו גם מסתבר שסטטיסטית, נהגים חדשים שהם בעלי רכב נמצאים בסיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונת דרכים. אולי כי בכל זאת, מי לא יהיה זהיר יותר בנהיגה על הרכב של ההורים?

אז דומה שלפחות בשלבים הראשונים, אחזקה משותפת של רכב תהיה הפיתרון הנכון וגם תצליחו על הדרך לשלב כמה אלמנטים חינוכיים. אז כדי שלא תתפסו לא מוכנים, דעו שיש כמה נושאים עליהם בדרך כלל מתנהלים הדיונים, כך שתוכלו לצפות בעיות לפני שהן מתעוררות.

כללי אצבע, ועלויות וביטוח

מהרגע הראשון יהיה זה חשוב לשבת ולדון בפרטים החשובים לכם. במרבית המקרים לא יהיה מתקבל על הדעת לתת את הרכב ללא שום תמורה מצד צרכניו החדשים. מצד שני, אתם מכירים את כושר ההשתכרות שלהם ומבינים את היכולת הכלכלית. אל תעמיסו יותר ממה שהם מסוגלים לתת.

עם זאת, על הנהגים הצעירים להבין כי נעשות התאמות רבות לקראת עלייתם להגה והתאמות שכאלה עולות כסף, כך שהם חייבים להשתתף בנטל. בכל מקרה, אתם כבעלי הרכב ארגנו מראש את כל מה שנדרש לקראת האירוע וודאגו לוודא כי הם נוסעים רק אחרי שיש ברשותם פוליסת ביטוח נהג צעיר. יהיה זה מבורך גם להתקין מערכת אתרעה בטיחות כגון מובילאי לקראת האירוע.

לו"ז
עשו לעצמכם טובה והשתמשו באפליקציה לניהול זמן או לוח שנה של גוגל, שלא יהיה מצב מפתיע בו מישהו תיכנן להשתמש ברכב ללא הודעה מוקדמת. קבעו מראש למי ישנה עדיפות במקרה של הזמנה חופפת ובאילו מקרים. סגירה שכזו תוכל לחסוך ויכוחים רבים. כמו כן, הסבירו שעם הזכויות באות גם חובות ויהיה לעיהם לקחת חלק פעיל בלו"ז המשפחתי של איסופים, קניות, שטיפת הרכב ואחזקתו.

דלק
הוא יקר, הוא זמין ולנהג החדש אין מושג כמה הוא עולה. בתור התחלה יהיה נכון לקבוע כי בזמנים בהם קרוב לודאי שהצעירים ישתמשו ברכב, כמו בשישי בערב למשל, יהיה הרכב עם מיכל דלק מלא ויוחזר עם מיכל דלק מלא. בכל מקרה אחר, עיקרון החלפת הדלק ישלוט. נסעת מילאת.

תחזוקת הרכב

כידוע, אחזקה של רכב היא לא רק רוד-טריפ לאילת, היא גם ביורוקרטיה, מוסכים, טסטים, קנסות והפתעות. אז גם אם אחריות כלכלית עדיין אין, יהיה זה נכון ללמד את הצעירים כיצד להתנהל במוסך, איך עושים טסט, ביטוח וכל מה שקשור לעולם שמאחורי אחזקת הרכב. וכן, חלק נרחב מהמטלות הללו הם יוכלו בזמן הקרוב לעשות בעצמם ואתם לפחות את הזמן תוכלו לנצל לטובת דברים חשובים יותר.

מתי תחזרו ולאן תיסעו

די ברור שלהטיל שעת חזרה הביתה בגילם זה קצת מיותר. מצד שני, זה לגמרי לגיטימי לדרוש שלא תהיה פגיעה בסדר היום שאחרי, כך שהם יהיו חייבים לקום בבוקר ודרך כך גם להגיע הביתה בשעה נורמלית. וכמובן, שיתנו נשיקה שהם חוזרים, שתוכלו לישון ברוגע.

לגבי מרחק, יש להסביר את החשיבות של נסיעות ארוכות, במיוחד בשעות הלילה מבחינה בטיחותית. אולי לא תוכלו להגביל, אך בהחלט כדאי ליצור עירנות סביב הנושא והעדפה של נסיעות קצרות ככל האפשר.

לסיכום, כמו במכשולים רבים אותם הספקתם לעבור עם הילדים, גם כאן תגלו כי המפתח למעבר מוצלח של השלב הזה הוא הכנה מראש. כמה שיותר מידע, שיחות ושיתוף יובילו למינימום התנגדויות ומקסימום רצון של ילדיכם להשתתף במאמץ המשפחתי. שלא נשכח – בסופו של דבר שימוש ברכב הינה זכות יתר וחוויה שכיכבה בפנטזיות של כמעט כל בן או בת נוער.

הוסף תגובה