טיפים למצטרפים לקבוצת רכישה – מה חשוב לבדוק לפני שמצטרפים?

טיפים למצטרפים לקבוצת רכישה – מה חשוב לבדוק לפני שמצטרפים?

עסקאות בתחום הנדל"ן והמקרקעין דורשות הפעלת שיקול דעת, והחלטה שנלקחת בפזיזות עלולה לעלות לכם בכסף רב ואף להוביל להפסד ולחרטה עמוקה. קבוצות רכישה נדל"ן, הצצות כפטריות אחרי הגשם, הפכו לטרנד, ורבים ממהרים להצטרף לחגיגה. אך לפני שתמהרו להסכים, אספנו עבורכם מקבץ של עצות שוות ערך, שיסדרו לכם את המחשבות ויגדירו מה עליכם לקחת בחשבון, לפני שאתם מצטרפים לקבוצות.

רכישת הקרקע

במידה והקבוצה רוכשת את הקרקע מאדם פרטי, אין היא מחוייבת במע"מ, מה שלא קורה כשמכירת הקרקע נעשית על ידי גוף עסקי מסחרי או ממנהל מקרקעי ישראל. כמו כן, כשהקבוצה רוכשת את הקרקע בלבד היא משלמת מס רכישה בגינו ללא מדרגות מס, כפי שנהוג לשלם עבור נכס בנוי. חשוב לברר מהו המס שתצטרכו לשלם, והאם למוכרי הקרקע ישארו זכויות במגרש בתום המכירה.

חברי הקבוצה ומארגניה

לא נדיר למצוא קבוצת רכישה הומוגנית, שחבריה בעלי מכנה משותף כמו תחומי עניין, סטטוס משפחתי או כלכלי וכדו'. באופן זה מגנים על עצמם חברי הקבוצה במידת מה מסכסוכים, שעלולים לצוץ בעתיד, והם מוודאים שיגורו בשכנות טובה עם אוכלוסיה בעלת רקע דומה, צרכים משותפים וכו'.

כמו כן, קבוצות הרכישה הן פרוייקט חברתי. חשוב לבחון את הרקע של המארגנים, את נסיונם בתחום ואת הערבויות שהם מעניקים לחברי הקבוצה בכל שלבי הפרוייקט.במידה והפרוייקט מנוהל על ידי קבלן או חברה יזמית, חשוב לבדוק האם אלו מנוסים באכלוס פרוייקטים.

צוות מקבלי ההחלטות

בכל קבוצת רכישה ישנם מקבלי החלטות. בחנו האם כדאי, שאחרים יקבלו את ההחלטות עבורכם, או להיפך, שתהיה לכם שליטה מירבית ותוכלו להחליט בעצמכם לטובתכם ולטובת הכלל. חשוב לזכור, שרכישה משותפת כוללת תלות הדדית, ולכן דורשת פשרות.

מימון ועלויות

כדאי לוודא שעלות יחידות הדיור המוערכת הנה סבירה והגיונית, ושגם סטייה ממנה אינה מובילה אתכם להוצאה גבוהה מהצפוי. רכישה במסגרת קבוצה צריכה להיות משתלמת יותר, ואם היא איננה משתלמת, כדאי לשקול לוותר עליה.

דבר נוסף שחשוב לבדוק, הוא מיהו הגוף הבנקאי, המלווה את הקבוצה, והאם ניתן על ידו אישור עקרוני למימון הפרוייקט.

היתר בנייה

ההמתנה להיתרי בנייה עלולה לעקב את הפרוייקט, וחשוב לקחת זאת בחשבון. הרשויות אינן מחוייבות לקבוצה, גם אם זו חתמה על כל ההסכמות והטפסים הנדרשים, והוצאת היתר בנייה יכולה להימשך לעיתים יותר מהצפוי.

בנוסף, חשוב לבחון את תוכנית התב"ע, ולוודא את אחידותה עם תכנון הבנייה במסגרת הקבוצה.

הוסף תגובה