כיצד מתגברים על קשיי הנקה בשל פטמות שקועות?

כיצד מתגברים על קשיי הנקה בשל פטמות שקועות?

במאמר זה נדון בתופעה הפיזיולוגית של פטמות שקועות להיווצר ולאחר כך נסקור את מגוון הפתרונות האפשריים מעולם הרפואה הפלסטית ומעולם הרפואה בכלל שיכולים לטפל בבעיה ולתקן אותה.

מבנה השד והפטמה

השד הנשי הוא איבר מגוון מאד שקיים בטבע בצורות שונות וכך גם הפטמות. ישנן פטמות בולטות וזקורות ואפילו כאלה שבולטות ברמה שמפריעה לבעלותיהן וגם לזה יש טיפולים שונים ומגוונים. היום אנחנו מדברים על פטמות שקועות ובקבוצה הזו יש לנו מספר סוגים. ישנן פטמות שהן נראות לעין חיצונית אבל שטוחות, יש פטמות שקועות שיושבות בתוך השד וישנם מקרים של פטמה א-סימטריות ובמצב כזה אחת בולטת ואחת שקועה. כל אלו הנם מצבים טבעיים לגמרי של מבנה פטמה נורמטיבית.

השפעה של מבנה הפטמה על ההנקה

כעת בואו נראה כיצד הפטמות השונות מתנהגות כאשר השד מלא חלב ולתינוק יש זיקה לינוק ממנו.

המצב הקל ביותר לטיפול הוא במבנה של פטמה שטוחה. כזאת שאנחנו רואים בעין אבל היא לא בולטת. בהרבה מהמקרים פטמה כזו כן נהיית בולטת כאשר היא מזדקרת בהשפעת גירוי כמו מגע קור או פיו של תינוקך היונק ממך. זכרי שהטבע הוא חכם והאנטומיה של הגוף בנויה בצורה כזאת שלדברים יש זיקה זה לזה. כך במקרה של תינוק היונק מפטמה שטוחה, הרבה פעמים פעולת היניקה הטבעית של התינוק היא זו שתגרום לפטמה להיות בולטת יותר.

גם בקבוצת הפטמות שלא נראות לעין אלא "מתחבאות" בתוך השד יש לנו כל מיני סוגים שהרי גוף האישה הוא דבר אינדיבידואלי ואין שתי פטמות המתנהגות בדיוק אותו דבר. אפשר לחלק בגדול את הקבוצה הזו לפטמות שמגיבות יותר וכאלה שעקשניות יותר. ישנן פטמות שאפשר ממש לחלץ אותן באמצעות גירויים שונים ואילו לעומתם ישנם מצבים שהסיבים בתוך השד תופסים את הפטמה ופשוט צריך לעזור לה על ידי חילוץ משמעותי יותר כמו למשל חתך. במצב של פטמה שמתחבאת בתוך השד אבל יוצאת החוצה כאשר מחלצים אותה, ישנה סבירות שהואקום שנוצר כתוצאה מפעולת היניקה של התינוק יצליח לעשות את פעולת החילוץ לבד. אבל במצב שהפטמה תפוסה פיזית בתוך השד, נהייה חייבים לעזור לה. מה גם שהרבה פעמים קורים מצבים שלאחר מספר פעמים שהתינוק לא מצליח לינוק, הוא מפסיק לנסות וצריך לעודד אותו. לכן כדאי לעשות את הבדיקות האלה כמה שיותר מוקדם על מנת להיערך בהתאם ולמזער את עוגמת הנפש של האם התינוק.

הפתרונות האפשריים

קשת הפתרונות היא רחבה למדי שזה מצוין כי זה אומר שמי שהמקרה שלה הוא קל יותר לא צריכה לבחור בפתרון כמו ניתוח. זה עובד גם בכיוון ההפוך, אם פעם נשים שסובלות מפטמות שקועות נאלצו לוותר על הנקה, כיום כמעט כל אחת יכולה להנות ממתנת הטבע הזאת בזכות פלאי הרפואה המתקדמת. במקרה הקל יותר מעניקים למטופלת מעין כיפות פלסטיק שעליה להניח על השדיים (בתוך החזייה) בסוף ההיריון. הכיפות מפעילות לחץ עדין על המקום האופטימלי לכך באופן העוזר לפטמה לצאת החוצה. הכיפות למעשה מחלצות את הפטמה. במידת הצורך, בהמשך מרכיבים את הכיפות גם לפני ההנקה. עוד דרך מצוינת היא הזרקה של חומר מיוחד לתוך הפטמה שעוזר לה לצאת החוצה ואם נראה שבמצב מסוים שני אלו לא מספקים כדי לחלץ אותה מתוך השד אז פונים לפתרון של חתך קטן בהליך כירורגי פשוט או ניתוח מלא.

איך אדע במה לבחור?

כאשר מדובר בהחלטה משמעותית כל כך שיש לה השלכות ישירות על מערכת היחסים המוקדמת של האם והתינוק ועל נראות והרגשה של איבר כל כך רגיש, בוודאי שכדאי מאד ללמוד את הדברים לעומקם ולהתייעץ עם בעל מקצוע מנוסה ומיומן שידע לתת את המענה האולטימטיבי עבורך. את מוזמנת לקבוע פגישת ייעוץ ללא שום התחייבות עם ד"ר וולף שישמח להעמיק איתך ולהסביר לך בפורטרוט לגבי כל שיטה ושיטה וכמובן יבצע את כל הבדיקות הפיזיולוגיות הנדרשות כדי לתת את האבחנה המדויקת והפתרון הנכון ביותר בשבילך.

 

הוסף תגובה