כריות אוויר: היסטוריה, סוגים וכללי בטיחות

כריות אוויר: היסטוריה, סוגים וכללי בטיחות

כריות אוויר נועדו לספוג במקומנו (הנוסעים ברכב) את העוצמה של המכה בעת תאונת דרכים. הן מגנות בצורה יעילה על החלק העליון של הגוף ומונעות פגיעות ראש וחזה. מחקרים מראים כי הכריות מפחיתות ב- 28% את מקרי התמותה, מונעות פגיעות ראש ב- 75% ממקרי התאונה ומונעות פגיעות חזה ב- 66% מהמקרים.

היסטוריה של כריות אוויר

לפני שנכנסים לפרטים הטכניים, מעניין יהיה לדעת טיפה על ההיסטוריה של אחד מפרטי הבטיחות החשובים ביותר היום ברכב. המטוסים שחגו בשמי אירופה במהלך מלה"ע ה- 2 היו הראשונים שזכו לחידוש בצורת כרית האוויר. עם זאת, זו עוד לא הייתה ממש כרית, אלא סוג של שקית מתנפחת. הפטנט הראשון לכרית אוויר במכונית נוסעים נרשם בשנת 1951 ע"י המהנדס האמריקני ג'ון הטריק, ורק בשנת 1971 יצרה חברת פורד סדרת מכוניות ניסיונית ראשונה, בה שולב הפטנט המתנפח, אשר שימש כתחליף לחגורות בטיחות. בשנת 1998 כרית האוויר הפכה לפריט חובה בכל הרכבים בארצות הברית ובאירופה, בנוסף לחגורת בטיחות.

מה זה כרית אוויר ומה מטרתה?

כריות אוויר (AIR BAG) הן סוג של שקיות ניילון קשיחות המתנפחות בצורה אוטומטית באמצעות חיישנים המותקנים בחלקו הקדמי והאחורי של הרכב, המזהים מצבי תאונה. הכריות מחוברות למנגנון ניפוח המכיל גז דחוס. במקרה של תאונה, מתרחש פיצוץ מבוקר במנגנון, הגורם לגז למלא את הכרית בתוך אלפית שנייה. קיימים סוגים שונים של כריות אוויר, הנחלקים לפי סוג הטכנולוגיה, לניפוח הכרית בגז, ביניהם: שסתום פירוטכני או חומר נפץ הודף.

אילו סוגי כריות אוויר קיימים?

כריות אוויר נחלקות גם לסוגים לפי מטרתן ומיקומן רכב:

  • כרית נהג – כרית קדמית הממוקמת במרכז ההגה.
  • כרית נוסע – כרית קדמית הממוקמת בלוח המחוונים (דשבורד).
  • כרית צד – ממוקמת במושב ובמשקוף מצידו השמאלי של הנהג ומצידו הימני של הנוסע.
  • כרית ברכיים – ממוקמת בגובה הברכיים של הנהג ומופעלת בתאונה חזיתית.
  • וילון אוויר – ארבעה וילונות המותקנים בצידי המכונית ומטרתן להגן על הנוסעים מלפנים ומאחור מפני פגיעות צד ושברי זכוכית.

מהם כללי בטיחות לשימוש בכרית האוויר?

ככל שמספר הכריות ברכב גבוה יותר, כך הרכב נחשב לבטיחותי יותר. עם זאת, חשוב לזכור כי מספר כריות גבוה מייקר את מחיר הרכב ולהיפך – ככל שהרכב יקר יותר, מספר הכריות בו יהיה גבוה יותר. ההמלצה היא שהרכב יכיל כרית אוויר אחת לפחות, אך העדיפות היא שיהיה מספר מינימלי של לפחות שתי כריות ברכב. מלבד זאת, יש לזכור כי כשהכרית מתנפחת, היא הופכת לקשה מאוד, עניין שעלול להוביל ללא מעט סכנות, במיוחד בקרב נמוכי קומה, קשישים, נשים בהיריון וילדים. הכרית אמנם מתוכננת שלא לפגוע בנוסעים, אך מי שאינו חגור עלול לספוג פגיעה קשה. כאשר מסיעים פעוט בסלקל במושב הקדמי, חובה לנטרל את הכרית שמולו. ההמלצה לנוסע שלצד הנהג היא לא להשעין את ראשו או את רגליו על לוח המחוונים (תופעה נפוצה בישראל), היות והכרית עלולה להיפתח ממכה קלה יחסית, וכתוצאה מכך לפגוע קשות בנוסע.

 

לסיכום, כריות אוויר הן אמצעי בטיחות חשוב ויעיל. ככל שמספר הכריות ברכב עולה, עולה רמת הבטיחות. עם זאת, יש להקפיד על כללי הבטיחות ברכב על מנת שהכריות יספקו את הבטיחות המרבית לנוסעים ולא יהפכו עבורם למלכודת מסוכנת.

הוסף תגובה