מאיזה גיל תקף חוק חינוך חובה?

ילדים מגיל 3 נכללים תחת חוק חינוך חובה והמדינה מחויבת לספק להם מסגרת לימודים בחינם. מה זה אומר וכמה זה עולה? הנה כל הפרטים

חוק חינוך חובה, או בניסוח הרשמי "חוק לימוד חובה", נחקק בשנת 1949 וקובע שהמדינה מחויבת לספק לכל ילד בישראל חינוך. במקור נקבעה תקופת לימוד חובה לכיתות א' עד ח' ולבית הספר היסודי בלבד, אך במהלך השנים הוארכה התקופה בהדרגה וכיום היא חלה על ילדים מגיל 3 ועד סיום כיתה י"ב.

המשמעות המעשית של חוק חינוך חובה היא שכל הילדים מגילאי גן ועד י"ב חייבים להצטרף למוסד חינוכי שמוכר על ידי משרד החינוך. כמו כן, החוק קובע שהוריו של הילד הם אלו שאחראיים על כך שהוא ילמד במסגרות המתאימות לגילו. במידה והורי הילד לא יעשו זאת, דינם על פי החוק מאסר או קנס. בנוסף, החוק קובע שהמדינה חייבת לספק את החינוך בחינם.

מהן מסגרות החינוך העיקריות לגיל הרך המוקדם?

מסלול החינוך של ילדים בישראל מתחיל במסגרות לגיל הרך המוקדם. אלו מסגרות חינוך יומיות, פורמליות ולא פורמליות, שמיועדות לפעוטות עד גיל 3 ולכן מקדימות את גן טרום החובה. במילים אחרות, מסגרות חינוכיות לגיל הרך המוקדם לא כלולות בחוק חינוך חובה והתשלום עבורן מתבצע באופן פרטי על ידי ההורים.

בתוך המסגרות של חינוך לגיל הרך המוקדם ניתן למצוא מעונות יום, משפחתונים ומסגרות פרטיות. מעונות היום מוכרים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים הציבוריים והם מפעילים בדרך כלל שלוש כיתות שמחולקות לפי קבוצות גיל. משפחונים מתאימים לעד 5 תינוקות ופעוטות ובהם יש משפחתונים פרטיים וציבוריים, ומסגרות פרטיות לא פורמליות יכולות להכיל מספרים משתנים של ילדים ואין חקיקה מסודרת שמנחה אותן.

מסלול החינוך מהגן ועד התיכון

מגילאי גן חובה, דרך החינוך היסודי ועד חטיבות הביניים והתיכון נכללים כל הילדים תחת המטריה של חוק חינוך חובה. זה אומר שהחל מגיל 3 לא אמורים ההורים לשלם באופן פרטי על מסגרות חינוכיות, למעט הוצאות מסוימות על פעילויות מיוחדות ובאישור של גורמי הפיקוח.

מסלול החינוך מהגן ועד התיכון נמצא תחת הפיקוח של משרד החינוך גם בכל הנוגע לתכנים פדגוגיים. כל הגנים, בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים יוצאים לחופשים באותם תאריכים וההבדל היחיד בהיבט הזה הוא בין מורים ששייכים להסתדרות לבין מורים ששייכים לארגון.

לבסוף, כדאי להזכיר שעלות יישום חוק חינוך חובה נאמדת במיליוני שקלים בשנה. הרבה הורים עדיין מתלוננים על התשלומים הגבוהים לבתי הספר והגנים גם כאשר הילדים עוברים את גיל 3, אך בפועל המדינה נושאת בהוצאות לא מבוטלות. מנגד, חוק חינוך חובה אמור לסייע להורים בשוק העבודה ולספק הכשרה טובה יותר לילדים ולכן הוא משתלם בטווח הארוך.

הוסף תגובה