מדי שיפוע למדידת משטחים שונים

מדי שיפוע למדידת משטחים שונים

מדידת שטח, שנקראת גם מטרולוגיה של שטחים – מתייחסת למדידת הטופוגרפיה, או חספוס פני השטח, של משטחים מדויקים. מדידת שטח יכולה להיות חיונית לקביעת התאמת המשטח ליישום מסוים.

פעולת מדידת השטחים היא מונח כללי שמקיף סוגים ספציפיים יותר של מדידות כמו צורת פני השטח, גימור פני השטח, חספוס פרופיל השטח, או חספוס שטח פנים, מרקם פני השטח, ואפיון מבני. היכולת של מדי שיפוע לבצע מדידות קריטית לשמירה על איכות הרכיבים בגבולות מוגדרים מראש.

מדי שיפוע למדידת זוויות באדריכלות

אדריכלים שמשרטטים תוכניות בעבודת יד לתכנון גשרים או לעיצוב נוף, משתמשים במגוון כלים למדידה מדויקת של מרחקים וזוויות. מדי שיפוע, למשל, משמשים אותם לשרטוט קווים אופקיים ומדידת זוויות של תשעים מעלות ביחס לקווים אלו.
מכשירי מדידה אלו משמשים גם לבניית בתים עם גגות משופעים, שמשתופפים כלפי מטה למפגש עם הקירות החיצוניים של הבית. גגות בסגנון אדריכלי זה מורכבים מארבעה קטעים משולשים בגודל שווה שמתכנסים בנקודה אחת.
אדריכלים מסבירים שגגות בסגנון משופע מעניקים התנגדות מוגברת לרוחות הפוגעות, ולאחר חישוב ממדי הגג, חישוב הזוויות הפנימיות והחיצוניות, תכנון הגג הופך לעניין מתמטי פשוט.

מדידת זוויות בנגרות

בתחום הנגרות, מהירות היא "ריבוע" תלת צדדי עם מידות זווית מאפס עד שישים, המסומנות בצד האלכסוני. ניתן למדוד זוויות על ידי הנחתה לאורך שולי הלוח וקריאת דרגות הזווית.
מדי שיפוע בנגרות משמשים על מנת למדוד את הזווית בקצה הלוח על ידי סיבוב זרוע מתכווננת על הזווית, עד שהוא נצמד על העץ. פשוט קוראים את התארים בחוגה כדי להבין את הזווית שבה יש לנסר את העץ.

איך מודדים גובה של מוט דגל?

השיטה המדויקת ביותר למדידת גובה מוט דגל היא להשתמש במכשירי מדידה כדי למדוד את זווית הגובה ואת המרחק מבסיס הקוטב.
בעזרת מידע זה, ניתן לחשב את הגובה מהמשיק של זווית הגובה. ניתן להשיג את אותה מטרה בעזרת מדי שיפוע בסיסיים שעשויים ממדי זווית ומחרוזות משוקללות.

מערכות מתקדמות של מדי שטח

פרופילים של שטחים אופטיים תלת ממדיים מציעים מדידת פני שטח תלת ממדיים במהירות, ללא מגע, ולבצע מטרולוגיה של חספוס פני השטח. התוצאה המתקבלת היא ניתוח נתונים מתקדם בכל אחת מהפלטפורמות. בחירת המערכות הנכונות של מדי שיפוע תלויה בדרישות המדידות אותן יש לבצע בשטח, כולל דיוק, מהירות, אוטומציה, גמישות תצורה וטווח אנכי.
מודדים משתמשים בכלים למדידת זוויות אופקיו ואנכיות ביחס לפני השטח של כדור הארץ. במפלס מעבר יש טלסקופ נייד המכוון למוט לקביעת מפלס אופקי וזווית הנטייה במעלות, דקות ושניות. מצב זה קובע את דרגת הכביש או את יסוד הבית. אנשי מקצוע בתחום החקלאות משתמשים במדי שיפוע על מנת לחשב את גובה העצים ביחס לאדמה.

הוסף תגובה