מדריך 'עשה' ו-'אל תעשה' בקרנות נאמנות

מדריך 'עשה' ו-'אל תעשה' בקרנות נאמנות

שמעתם שאפשר להרוויח בשוק ההון או לפחות לנצח את המדד, להשקיע בקרנות נאמנות אפילו אם אתם לא רוטשילד – אבל אתם לא יודעים איך ניגשים לכל הסיפור הזה? אתם לא לבד.

שוק ההון מלא במושגים שמי שאינו בוגר כלכלה או התמחה בתחום אינו שוחה בהם. גם אם ברור לכם הצורך להשקיע ואפילו הלכתם להתייעץ עם יועץ השקעות, המושגים לא תמיד ברורים וגם כשהמושגים ברורים – לא ברור איך משלבים את כל המונחים והנתונים להחלטה מושכלת באיזו קרן נאמנות להשקיע, מה כדאי לבדוק ומאילו טעויות כדאי להימנע.

מהן קרנות נאמנות?

קרנות נאמנות הן תיקי השקעות המשותפים למשקיעים רבים. מנהלי תיקי השקעות מנהלים תיקים של יחידים בעלי אמצעים ואינם מקדישים את זמנם להשקעה בסכומים נמוכים. על מנת לאפשר גם לבעלי הון עצמי שאינו מגיע לסכומים גבוהים מאד להשקיע הוקמו קרנות הנאמנות. קרן נאמנות היא למעשה תיק השקעות משותף המאפשר למשקיעים קטנים לרכוש יחידות השתתפות. לקרן נאמנות ממונה מנהל קרן שהוא אחראי על ביצוע ההשקעות בכספי הקרן כולה.

בתיקי השקעות עצמאיים, מנהלי התיק יושבים עם הלקוח ומבררים איתו מה הם צרכיו ורצונותיו. בהתאם לסיכומים הללו, מנהלי התיקים מנהלים את ההשקעה ומחויבים לשמור על האינטרסים והרצונות של המשקיע.

בקרנות נאמנות האפשרות הזו אינה קיימת כיוון שבכל קרן קיימים משקיעים רבים ושונים אשר לכל אחד מהם צרכים ורצונות שונים. כדי לעקוף את הבעיה, מנהל הקרן מפרסם תשקיף שבו הוא מפרט מה תהיה מדיניות ההשקעה בקרן שהוא מחויב אליה.

מדיניות ההשקעה קובעת מספר דברים: מה תהיה רמת הסיכון של ההשקעה? איך ההשקעה תחולק בין אפיקי ההשקעה (מניות, אג"ח כספי וכו') השונים? כמה דמי ניהול נגבים עבור ניהול ההשקעה? האם אחת לתקופה מחולק דיוידנד למשקיעים? האם קרן הנאמנות פטורה או חייבת במס? אילו עמלות נוספות גובה הקרן?

מאילו טעויות להימנע בהשקעה בקרנות נאמנות?

  • כאשר באים לבדוק מה הייתה תשואת הקרן, הנטייה היא להוריד מהתשואה את דמי הניהול. לפני שעושים זאת כדאי לבדוק אם התשואה מדווחת כנטו (על פי רב) או ברוטו. בתשואה נטו, דמי הניהול כבר הופחתו מהתשואה הסופית ואין צורך להורידן שנית.
  • להיזהר מלהסתנוור משמות אטרקטיביים הכוללים מילות תיאור שונות כרווחיות, פלוס וכדומה.
  • לבדוק את התשואות ולהתעלם מרמת הסיכון – השקעות, ככל שהן מסוכנות יותר הן עשויות להניב רווחים גדולים יותר. מנגד, רמת סיכון גבוהה משמעותה היא כי קיים סיכון גבוה יותר להפסדים. על כל משקיע לבדוק את התשקיף ולהבין מהי רמת הסיכון המתאימה עבורו, ולהשקיע בקרנות עם תשואות גבוהות הנמצאות ברמת הסיכון הזו.
  • להתעלם מצרכי המשקיע ולהתמקד רק ברצונות – למשקיעים שונים צרכים שונים: החל מהכנסה של סכום כספי שוטף (למשל באמצעות דיבידנד), אופק השקעה שונה וכדומה. לעתים, הרצון בתשואה גבוהה מאפיל על הצורך לבדוק מה הם הצרכים האמתיים של המשקיע. לכן, כדאי להתייעץ עם יועץ השקעות.
  • להימנע מתחלופה גבוהה מדי ובדיקה יומיומית של ההשקעה – השקעות נבנות לאורך זמן. בארץ, משך ההחזקה הממוצע של יחידת השתתפות הוא של כשנתיים לעומת ארבע בארה"ב. למרות הפיתוי – הסבלנות משתלמת.

מה כדאי לעשות לפני השקעה בקרנות נאמנות?

  • להתייעץ עם יועץ השקעות – יועץ כזה ידע להגיד לכם כמה דמי ניהול ועמלות אתם משלמים עבור כל אחת מקרנות הנאמנות, ולהסביר את מדיניות ההשקעה של הקרנות השונות.
  • לבחור קרנות בגודל המתאים – לא תמיד הקרנות הגדולות ביותר מתאימות לכל סוגי ההשקעה. יש להתאים את סוג ההשקעה הרצויה גם לגודל הקרן.
  • לבדוק את אופן תשלום המס: קרנות נאמנות פטורות ממס אינן משלמות מיסים בעת קניית ורכישת נכסים פיננסים. משלם המס הוא המשקיע עצמו, אשר חייב ב- 25% מס רווחי הון בעת מכירת יחידות ההשתתפות שברשותו. היתרון בכך הוא שניתן לקזז הפסדים מרווחים שהצטברו לאורך התקופה כולה. לא כל קרנות הנאמנות הינן קרנות פטורות ממס ומזכות ביתרון זה.
  • לקחת בחשבון את שיעור ההוספה – שיעור ההוספה הוא עמלה על רכישת יחידות השתתפות. אם מחיר יחידת השתתפות הוא 1 ₪, לדוגמה, ויש לכם 100 ₪ להשקיע – לא תוכלו לרכוש 100 יחידות השתתפות כיוון שלכל יחידה מתווסף שיעור ההוספה המעלה, למעשה, את מחיר הרכישה של היחידה.

השקעה בקרנות נאמנות מאפשרת לכל אחד להיות שותף בהשקעה המנוהלת בצורה מקצועית, ומאפשרת פיזור השקעה וסיכון בין ההשקעות ואפיקי ההשקעה השונים. בחירה נכונה תשיג למשקיע תשואה ואופן קבלת רווחים בהתאם לצרכיו ורצונותיו.

הוסף תגובה