מה ההשפעה על יהודי העולם בעקבות הקורונה?

לאורך ההיסטוריה האנושית חווינו מחלות, מלחמות, מאבקים ומלחמות גרילה. רוב המלחמות הללו גרמו לפגיעה ברכוש והרג בני אדם אך רובם הובילו להשפעה מקומית כמו מלחמת עירק או מאבקים גזעיים באפריקה. אך אם אנחנו חופרים עמוק יותר אנחנו יכולים לגלות שברוב הפעמים היהודים נפגעו משמעותית משינויים במשטר שבו הם חיו, הקהילה נהייתה עוינת ואף אלימה. הסיפורים של רדיפה קיימים לאורך אלפי שנים כאשר עם חזק מכניע עם אחר ורודה בו, אבל אין עם עתיק כל כך כמו היהודים ששרדו אלפי שנים של צלקות שכוללות רדיפה, הרג, רצח והתעללות.

יציאת מצרים

סיפור יציאת מצרים מסופר שנה בשנה בכל ליל סדר אצל יהודים רבים ברחבי העולם. אך חשוב לזכור שלפני יציאת מצרים  והניסים והמופתים רבים שהקדוש ברוך הוא עשה לעם ישראל, קדמו למאורעות הללו שעבוד, רצח ילדים ועבדות קשה. כל זה נגרם משום שעם ישראל היווה איום לאוכלוסיה המקומית. הסיפור המקראי נשמע רחוק מהיהודי המוכר של המאה ה-21 אך המאורעות חוזרים פעם אחד פעם בגלגול קצת שונה.

גירוש יהדות ספרד

בתשעה באב של שנת 1492 בוצע גירוש היהודים הגדול מספרד. מאות אלפי יהודים גורשו מספרד. המדינה שהייתה כר פורה משום צמיחה ושגשוג משום שהייתה מדינה עשירה ויציבה. הצו המלכותי הגיע בשל שאיפת הכתר הספרדי להפוך את האוכלוסיה לנוצרית והומוגנית יותר. בשל כך יהודים רבים נאלצו להתנצר וחלק מהם היו אנוסים ושמרו מצוות בחשאי. גירוש יהודי ספרד הוביל לקריסה תרבותית ושל קריסה של קבילות שלמות. האוכלוסייה היהודית התבוללה, נרצחה ונרדפה תקופה ארוכה לאחר הגירוש. היהודים נאלצו לעזוב רכוש, נדל"ן וכסף רב. היהודים מספרד הגיעו למרוקו, סיציליה, איטליה, יוון וגם לישראל.

שואת יהודי אירופה

מספר משפטים קצרים לא יוכלו לתאר את הזוועה שהתרחשה ביבשת אירופה ליהודים בין השנים 1939 -1945. תקופה של רדיפה, העדר זכויות, הלאמת רכוש וכסף הגיעה בסופו של דבר לריכוז יהודים בגטאות ענק, רעב המוני, מחלות ולבסוף השמדה של  6 מיליון יהודים על ידי הנאצים. שואת יהודי אירופה היוותה שלב חדש באנטישמיות העולמית שהביא לרצח המוני בגז או בירי של משפחות וקהילות שלמות על ילדיהם והוריהם. גם שם היהודים מצאו את עצמם אשמים לכל הבעיות בתרבות אירופה בכלל ובגרמניה בפרט.

היהודים בעולם כיום

כיום העולם משדר אוטופיות מסוימת. יהודים נמצאות בנקודות מפתח מרכזיות בעולם התרבות, הממשל והמסחר כמו בדורות העבר כך גם היום. היהודים עם זאת מתקשים להבין שהם חיים על חבית חומר נפץ שעלולה להתפוצץ כל רגע. מאז מלחמת סוריה שגרמה להגירה המונית לאירופה, חלה עליה משמעותית באנטישמיות באירופה. גם בארה"ב שנראית מדינה אופטימלית עם חיים מבוססים של חיי יוקרה ויציבות כלכלית האנטישמיות מרימה את ראשה. ביטויים של שנאה נגד היהודים מופצים ברשתות החברתיות כמו אש בשדה קוצים. היהודים הואשמו לאחרונה בהפצת הקורונה וקריקטורות אנטישמיות הציגו את היהודים במראה גרוטסקי כאשמים לבעיות בעולם בתקופת הקורונה.

עם הפנים לעבר העתיד, נראה שיהודים רבים צפויים לעלות לארץ ישראל בתקופה הקרובה. חלקם יעלו בתקופה המיידית ברגע שיתאפשר להם. אחרים יגיעו כאשר יקלו כל הקצים. אך במידה שעמודים אחרים ירדפו אחר היהודים, יהודים יגיעו לארץ ויצטרכו לקנות דירות. אלו שיתאפשר להם יוכלו לרכוש דירות בירושלים, דירות באשקלון, דירות בצפון הארץ וגם בדרומה. תושבים שלא יוכלו לרכוש דירות בשל עליית המחירים יאלצו להתבסס על רמת מגורים נמוכה יותר ממה שהם התרגלו אליה בארצות הברית ואירופה. אין לדעת לאן העם היהודי הולך אליו בשנים הקרובות אך כולנו תקווה שהעתיד יהיה ורוד יותר לפני שיהיה שחור.

הוסף תגובה