מצא את ההבדלים –  אדריכל, הנדסאי ומעצב הפנים

מצא את ההבדלים –  אדריכל, הנדסאי ומעצב הפנים

בין אם אתם מתכננים שיפוץ בבית, או שוקלים לימודים גבוהים בתחום, חשוב שתכירו את ההבדלים בין המקצועות השונים. אז מה שונה האדריכל מהנדסאי האדריכלות, ולמה אתם צריכים לבדוק בציציות כשמישהו מציע לכם שירותי אדריכלות-פנים?

שולי טנא

עד לפני כעשור נחשבו אדריכלים ומעצבי פנים לאנשי מקצוע ומביני עניין, והשתייכותה של האדריכלות לאחת משבע האמנויות החופשיות לצד מחול, מוזיקה, ספרות, פיסול ואחרות, הפכה את העולם המרתק הזה לרחוק מהאדם הסביר. לציבור הרחב הוצעו ירחונים דוגמת ״נישה״, או ״בניין ודיור״, אך כניסתם של אתרים כגון Xnet ומוציאים לאור דוגמת יובל סיגלר לשוק, הפכו דיונים על אודות צבעי העונה, בנייה ברת-קיימא, הברוטליזם בבאר שבע ו-"איך לסגנן צמחים" לכאלו שלכל אדם יש משהו לומר ולתרום בהם.

בעוד עלעול בין דפי מגזין יכולה לעורר בנו השראה, לא היינו רוצים להפקיד משימה כמו שיפוץ הבית שלנו בידי מי שעורך אותו, בדיוק כפי שלא היינו רוצים שאדריכל יערוך את ספר זכרונותינו. הבחירה באיש מקצוע בעל תעודות המוכיחות את השכלתו היא בחירה חשובה, בין אם מדובר בבנייה מן היסוד ובין אם רק ב״לתת קצת טאצ׳ לסלון״. עם זאת, ככל שגדל הביקוש לבעלי מקצועות אלו, צצים גם כאלו שמציעים הכשרות-אקספרס ואחרים שמכתירים את עצמם בתארים שלא היו ולא נבראו.
לפני שאתם מתחילים לתכנן שיפוץ בבית – או חושבים לפנות ללימודים בתחום, הכירו את שלושת האפשרויות שעומדות בפניכם, ואחת שצריכה להדליק לכם נורת אזהרה:
מעצב פנים
תחום עיצוב הפנים הוא בדיוק מה ששמו מצהיר: עיצוב חללים פנימיים. התחום זוכה בשנים האחרונות לפריחה בישראל, בין היתר בזכות המוסדות האקדמאיים המציעים לימודי עיצוב פנים. במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים לעקרונות השרטוט האדריכלי, מושגי יסוד בתחום הארגונומיה, הדמיות בתלת מימד, גופי תאורה ותוכניות חשמל, טכניקות וטכנולוגיות בריהוט, ונושאים תיאורטיים ומעשיים נוספים. הלימודים מתקיימים במשך כשנתיים לפחות, ובסיומן – ולאחר פרויקט גמר – מקבלים הסטודנטים תעודה, המאפשרת להם להשתלב במשרד קיים או להקים משרד עצמאי בתחום.
אדריכל
ההגדרה המסורתית של אדריכלות היא ״אמנות הבנייה״, והיא עוסקת בחלל ומרחב, בפנים ובחוץ. בדומה לבעלי מקצועות חופשיים אחרים, הכשרת אדריכלים חדשים אורכת 5 שנים, כשלאחריהן צפויות לבוגר האקדמיה עוד כמה שנות התמחות. במהלך הלימודים הרב-תחומיים מתמודדים הסטודנטים עם מתמטיקה ופילוסופיה, אמנות וטכנולוגיה, וגם טובלים את המכחול במדעי החברה והסביבה.
הנדסאי אדריכלות
מי שמתהדר בהגדרת ״הנדסאי אדריכלות״, מחזיק בתעודה המתקבלת בתום לימודים בני שנתיים. במסגרת לימודי התעודה מתמקצעים הסטודנטים בתכנון אדריכלי ושרטוט, תכנון הנדסי, תוצאת הבנייה, תכנון אקלימי וגם סוגיות הנוגעות לעיצוב פנים. בתום הלימודים יכולים הבוגרים לעסוק בתכנון מבנים עד לגובה של 4 קומות, וגם הם יכולים לבחור להשתלב במשרד קיים או לפעול כעצמאים.
אדריכל-פנים
על פי החוק הישראלי, יכול אדם להגיד עצמו כאדריכל-פנים אך ורק מי שלמד והורשה לעסוק באדריכלות. כיוון שבהיררכיה הפנימית ״אדריכל״ ממוקם גבוה יותר מ״מעצב פנים״, רוב הסיכויים שמי שצלח את שנות הלימודים וההתמחות יכנה עצמו ״אדריכל״ ותו לא. אם בכל זאת נתקלתם במי שמכנה עצמו ״אדריכל פנים״, בדקו שהוא מחזיק בתעודה המוכיחה על לימודי אדריכלות, אחרת ככל הנראה מדובר בשרלטן.
אז למי פונים כשצריך לשפץ את הבית?
לא משנה אם תחליטו לשכור את שירותיו של מעצב-פנים או לבנות דופלקס בן שתי קומות בעזרת הנדסאי-אדריכלות, בדקו שלבעל המקצוע יש תעודת הסמכה רשמית ממוסד לימודים מוכר. מי שמנפנף אתכם, או אינו מציג את התעודה הנדרשת עלול להיות נוכל. כל אחד משלושת בעלי המקצוע: מעצב פנים, הנדסאי אדריכלות ואדריכל, מוסמכים לביצוע שיפוץ משלבי התכנון ועד העבודה בפועל, הכל תלוי בהיקף השיפוץ שאתם מעוניינים בו. לא משנה את שירותיו של איזה מבעלי המקצוע תבחרו לשכור, ודאו שיש מאחוריו הכשרה מסודרת, תעודה – ורצוי גם תיק עבודות שמעיד על מעשיו בפועל.
בשירותיהם של אדריכל או הנדסאי אדריכלות מומלץ להיעזר במקרים בהם השיפוץ דורש תוכנית אדריכלית או היתרי בניה. בכל הנוגע לאופן בו יראו החללים במובן של חלוקה מרחבית שהיא גם חכמה ומיטיבית וגם אסתטית, מומלץ להיעזר בשירותיו של מעצב פנים, שיודע לעבוד מול תוכניות ״יבשות״ ולמלא אותן בנועם ותפארה.

לבד משאלות על הכשרה והוכחות רישוי במקרה הצורך, אפשר גם להיפגש עם כמה בעלי מקצוע, להתרשם מתיקי העבודות ולקבל הארכה בנוגע לתוואי, משך ועלות העבודה. הרשו לעצמכם גם לבדוק את הדינמיקה האישית מול איש המקצוע, חשוב מאוד שתרגישו עמו בנוח. שאלת השורה התחתונה בוודאי תוביל את דירוג ההצעות, אבל זכרו שככל שהאדם שמולכם בעל יותר ניסיון מוכח, סביר שמחירו יהיה גבוה יותר, אבל הוא גם משקף את איכות העבודה בסופו של דבר.

הוסף תגובה