על מחלות ופיצויים – מומחי זכותי מסבירים

על מחלות ופיצויים – מומחי זכותי מסבירים

הביטוח הלאומי אמור להוות את רשת הביטחון במקרי מצוקה עבור אזרחי ישראל, אך בלי חברת "זכותי" ספק אם ישראלים רבים היו זוכים להרגיש זאת. במקורו, הוקם הביטוח הלאומי כבר בשנת 1954, כאשר המטרה הייתה לספק לכלל אזרחי המדינה הקטנה ביטוח לימים קשים – אובדן כושר עבודה, נכות או מחלה. אך האם זה מה שאכן קורה במציאות?

תקופות מחלה – זכותי, ביטוח לאומי ומה שביניהם

כל אזרחי ישראל משלמים ביטוח לאומי לאורך חייהם. התשלום מקנה את הזכות לבקש מהביטוח הלאומי את תמיכתו בעת הצורך, כאשר הדבר מורגש במיוחד בתקופת מחלה. לעיתים מדובר על מחלה קצרה בה האדם מאבד את היכולת לעבוד לתקופה מוגבלת, אך מה עושים אם מדובר על מחלה כרונית שהופכת את חיי האדם מן הקצה אל הקצה?

אנשים החולים במחלות שונות עשויים להזדקק לעזרה במגוון תחומים בחייהם. לרוב מדובר על עזרה פיזית, אך לפעמים ישנו צורך גם בסיוע כלכלי, במידה והחולה אינו מסוגל להמשיך ולעבוד כפי שעבד לפני המחלה, ולעיתים אף בתמיכה נפשית לאור השינוי החד שמתרחש בחייו של החולה. חברת "זכותי", אגב, הוקמה במטרה לסייע בדיוק לאותם אנשים אשר נקלעו למצב דומה, ומתוך הבנה של מצבם מצד אחד ושל זכויותיהם מצד שני, מומחי זכותי מסייעים לחולה להבין מהן הזכויות המגיעות לו מהמוסדות השונים, והביטוח הלאומי בראשם, ולפעול למימושן.

אם ניקח, לדוגמה, אדם אשר חווה התקף לב לאחר ויכוח קשה עם עמית בעבודה, ובעקבות ההתקף הוא אינו מסוגל לשוב ולבצע את אותה עבודה שביצע עד אז. עד לשלב זה, היה מדובר על אדם עובד שחי חיים נורמטיביים לחלוטין, אך לפתע הוא הופך לאדם שאינו מסוגל לעבוד, זקוק לסיוע כלכלי והופך לחולה כרוני, הזקוק גם לסיוע רפואי ולעתים אף סיעודי. בכל שנה מטפלים נציגי "זכותי" במאות נפגעים דומים, אשר רבים מהם זכאים להטבות כספיות משמעותיות עקב נסיבות מחלתם וההשלכות שלה.

על וועדות רפואיות, זכויות ופיצויים

המחלה צריכה להיות מוגדרת על ידי רופאים מומחים היושבים בוועדות הרפואיות של ביטוח לאומי, וזאת באמצעות התאמה לסעיפי הליקוי שנקבעו ע"י המוסד לביטוח לאומי. בכל וועדה יושב רופא מומחה, בהתאם לתחום ההתמחות הנדרש, והוא עובר על המסמכים הרפואיים והתיק הרפואי של הפונה, מברר את ההגדרות הרפואיות, שואל את השאלות הרלוונטיות, ומחליט בהתאם למצבו של המטופל על סעיפי ליקוי מתאימים. החלטתו של הרופא יכולה להיות קריטית לאחוזי הנכות שנקבעים עבור המטופל וכתוצאה ישירה מכך – על קצבת הנכות, ההטבות שהוא זכאי לקבל והאם המחלה תוגדר כתאונת עבודה במידה והדבר רלוונטי. על תוצאות הועדה אמנם ניתן לערער, אבל זכות זו מוגבלת, ולכן ישנה חשיבות גבוהה ביותר לכך שההתייצבות הראשונה בפני הועדה תהיה כבר לאחר הכנה מתאימה, בלוויית המסמכים המתאימים ועם תיק רפואי מלא וברור. הסתייעות בחברות למימוש זכויות רפואיות, כגון חברת "זכותי", כבר הוכחה זה מכבר כבעלת פוטנציאל לשיפור סיכויי ההצלחה של הפונים.

חולים יכולים להיות זכאים למגוון עצום של זכויות שצריך להכיר: גמלת ניידות, קצבת נכות, זכאות לשיקום מקצועי לאחר מחלה, גמלת סיעוד, פטור ממס הכנסה, הנחה במס רכישה ובארנונה ועשרות פיצויים כספיים אחרים שיכולים להיות רלוונטיים במקרים מסוימים. בזמן המחלה, השינויים המשמעותיים בחיים והצורך להבין מי נגד מי, לרוב החולים אין את הזמן או היכולת להבין כיצד להתנהל מול ביטוח לאומי  בצורה הנכונה ביותר, וזהו בדיוק הגורם לכך שרבים מהם מפספסים את ההטבות המגיעות להם. 

 

הוסף תגובה