תביעת אבהות לבית משפט – איך, מתי ומי מגיש אותה

מדי שנה מוגשות מאות תביעות אבהות בישראל. תביעות אלו מוגשות על ידי נשים שמעוניינות להוכיח שגבר מסוים הוא האב של ילדיהן, על ידי גברים שמבקשים להוכיח שהם האבא האמיתי של הילד, וכן על פי בקשת ילדים אשר מבקשים לגלות את מי האבא האמיתי שלהם.

תביעת אבהות לבית משפט מיועדת לפתור בעיה אשר יכולה להשפיע ברמות שונות, בראש ובראשונה על הילד, אך מן הסתם גם על הגבר וגם על האישה. תביעה כזו יכולה לשנות בבת אחת את כל ההתייחסות המשפטית והכלכלית כלפי הילד וכן את כל היחס בין שני הצדדים המבוגרים בדיון, קרי ההורים.

אנחנו יכולים למצוא כיום שורה של סיטואציות בהן מוגשת תביעת אבהות לבית המשפט. לכאורה המקרה הקלאסי הוא, כשאישה טוענת שגבר מסוים הוא האב של הילד או הילדה שלה והוא לא מוכן להכיר בכך. היא תגיש תביעה כזו בשביל לקבל ממנו מזונות לגידול הילדים.

מקרה קלאסי אחר של תביעת אבהות לבית משפט, היא תביעה של האב כלפי האם, זאת בהנחה והאם לא מוכנה להודות שהוא האב ולכן היא לא משתפת אותו בתהליך גידול הילד. המקרה בו קטין מגיש תביעת אבהות לבית משפט, במטרה שהוא יכיר בנתבע כאביו וישתתף בגידולו. אנחנו מכירים גם מקרים בהם האב מגיש תביעת אבהות בשביל להוכיח שאיננו האב ובכך לשחרר אותו מתשלום מזונות.

תביעת אבהות לבית משפט – כיצד זה מוכרע

חשוב לומר, כמו במקרים אחרים, גם כאן, בית המשפט בוחן את הסיטואציה על פי טובת הילד. לכן, הוא יסכים לקבל תביעת אבהות, הן בשביל לאפשר לילד לדעת מי הוריו, והן בשביל לזכות בתנאי גידול אופטימאליים. עם זאת, יש מקרים בהם בית המשפט ידחה את התביעה, בטענה שאם היא תבוצע הרי שצפויה לילד סכנה.

במידה ותביעת אבהות כן מתקבלת, הרי שעל הגבר לבצע בדיקת רקמות ובכך יהיה ניתן לבדוק האם הוא האב או לא. התביעה מסוגלת להוכיח ברמה של 99.9% האם הגבר הוא אכן אביו הביולוגי של הילד. התוצאות מתקבלות תוך מספר שבועות.

חשוב להדגיש, תביעת אבהות לבית משפט חייבת להיות מבוצעת בארץ, ועל פי חוק ניתן לחייב כל גבר לעבור בדיקה רקמות, במידה והוא מסרב, הרי שניתן לאסור אותו. במידה והגבר מסרב לעבור את הבדיקה, בית המשפט יכול לקבוע, שסירובו מוכיח שהוא אכן אביו הביולוגי ולכן אין צורך בבדיקה בשביל לקבוע זאת.

לפני סיום חשוב לומר, בדיקת אבהות היא לא דבר פשוט מבחינה נפשית. זה יכול לשנות את החיים לגבר, לאישה וכן לילד. לכן בית המשפט בוחן היטב את השיקולים שעומדים מאחורי התביעה ומחליט האם לחייב את הגבר לבצע בדיקה שכזו או שמא לו. כמו שציינו קודם לכן, בראש ובראשונה, מה שעומד מאחורי החלטת בית המשפט, זה אך ורק טובת הילד.

 

הוסף תגובה