מה לעשות אם פרצו לכם לדירה?

מה לעשות אם פרצו לכם לדירה?

חזרתם הביתה שמחים מחופשה, או עייפים מיום עבודה, פתחתם את הדלת וגיליתם שמישהו פרץ לכם לדירה – מהם הדברים הראשונים שעליכם לעשות? ההמלצה שלנו היא לגזור ולשמור את הכתבה הבאה, על כל צרה שלא תבוא

כל מי שעבר את זה פעם אחת מכיר את העלבון הנצרב מפלישה לפרטיות והפחד שעולה לנוכח תחושת הבטחון שאבדה, כמו גם את העצב על אובדנם של פריטים יקרי ערך או סנטימנטליים. מדי שנה מוגשות למשטרת ישראל עשרות אלפי תלונות בגין מקרי פריצה, מה שמעיד על כך שמדובר בתופעה רווחת יותר ממה שהיינו רוצים לדמיין. בהתחשב בכך שגם המקומות המבוצרים ביותר חשופים לפריצה, חשוב לדעת מה צריך ומה אסור לעשות ברגעים הראשונים.

ראשית לכל: חייגו למוקד 100

הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות במקרה שפרצו לכם הביתה הוא להתקשר למשטרה. אם אתם חוששים שהפורץ עדיין נמצא בתוך הבית, אל תסכנו את עצמכם בנוסף בכניסה לבית ובצעו את השיחה מדירת שכנים או מחוץ לבניין.

האינסטינקט הראשוני שלכם הוא להחזיר את המצב לקדמותו וזה הדבר שאסור לכם לעשות. אל תגעו בשום דבר – לא בבלגן שהשאירו הפורצים ולא בשום ידית/ משקוף או כל מקום אחר בו ייתכן והפורץ השאיר טביעות אצבע. בכל מקרה מומלץ לא להיכנס לדירה אם אתם בגפכם, המתינו לשוטרים או היעזרו באחד השכנים.

 

שנית: לתעד, לרשום, להגיש תלונה וליצור קשר עם חברת הביטוח

רק לאחר שקיבלתם אישור מהשוטרים שביקרו בדירה, אתם יכולים להתחיל להשיב את הסדר על כנו. ערכו רשימה מסודרת ומפורטת של החפצים שחסרים לכם, אם יש ברשותכם קבלות או תעודות רלוונטיות אחרות צרפו אותן לרשימה אותה תגישו לתחנת המשטרה. אם החפצים שנגנבו מכוסים בביטוח דירה הכולל ביטוח מבנה וביטוח תכולה, אתם יכולים להיעזר ברשימת החפצים המופיעה בפוליסה בהגיעכם לתחנה. לבד מבדיקת הראיות בדירה שלכם, תזין המשטרה את פרטי הרכוש הגנוב למאגר ממוחשב על מנת לאפשר מעקב וקישור עתידי של פריטים אלו במידה וייתפסו אצל עבריינים.

זכרו להצטייד בתעודה מזהה ולשמור את מספר האירוע (פ.א.) של תיק החקירה, הוא ישמש אתכם בכל פניה אודות התקדמות החקירה.

לאחר שדיווחתם למשטרה וזו הגיעה למקום וסיימה לאסוף ראיות, מומלץ לצלם את הדירה לטובת תביעת הביטוח לפני שמתחילים לסדר. בשלב הזה עליכם גם להתקשר לחברת הביטוח שלכם ולדווח להם על הפריצה. בשיחה הראשונה בוודאי תתבקשו לתת פרטים ראשוניים, מומלץ גם להצטייד בכלי כתיבה על מנת לרשום את ההוראות וההנחיות בנוגע להמשך הטיפול בתביעה.

 

שלישית: להחזיר את הבטחון

כדי שתוכלו לחזור כמה שיותר מהר לישון בבטחה בבית שלכם, תצטרכו להתמודד עם סוגיית האבטחה. בהנחה והפריצה בוצעה דרך הדלת הראשית, מומלץ להחליף את הצילינדר ואם יש אפשרות אף להוסיף מנעול נוסף. ככל שיש יותר מנעולים לפרוץ, כך יש יותר סיכוי שהגנב ירים ידיים. במידה והפריצה כללה שבירת דלת באמצעות לום, אין ברירה אלא להחליף את כולה.

אם הפריצה בוצעה דרך החלון באמצעות ניפוץ הזגוגית או שבירת הסורגים, עומדות בפניכם כמה אפשרויות. אם מדובר בסורגים ישנים, מומלץ להחליף אותם בסורגים מברזל מלא עם חיזוקים. אם הסורגים שנפרצו חדשים ותקינים יחסית, אפשר יהיה לתלות אותם מחדש ולעגן אותם בעיגון ג׳מבו, כימי או בעזרת ריתוך הפינים לחלון.

במידה ובביתכם מותקנת מערכת אזעקה, יש לבדוק האם היא פעלה והתריעה כראוי, ייתכן ואין מספיק גלאים ברחבי הדירה.

 

רביעית: לחזק את הבטחון

כל איש מקצוע שתפנו אליו בתחום האבטחה יגיד לכם שאין דבר כזה 100% הגנה, אבל יש מגוון אמצעים בהם תוכלו לשפר אותה ולהקשות על פורצים עתידיים. סיירו בבית שלכם וחפשו את נקודות התורפה, אתם יכולים גם להיוועץ במנעולן מקצועי.

אם אתם חיים בדירה עם דלת-עץ ישנה, זה הזמן להחליף אותה בדלת חזקה. החליפו מנעול קיים במנעול חזק יותר. ניתן גם להתקין מנעול נוסף, ומומלץ – אם יש לכם אפשרות  – להחליפו במנעול חכם עם מערכת אבטחה תואמת.

אם אתם מתגוררים בקומה נמוכה חשוב ביתר שאת למגן בסורגים חזקים. אלו צריכים להיות לפחות ברוחב 12 מ״מ, ועם חיזוקים כל כ-40 ס״מ. אם בביתכם מותקן סורג הזזה, חשוב לוודא שהוא מגיע עם בריח איכותי שממוקם בתוך הבית ללא כל גישה מבחוץ.

אמצעי מיגון נוסף הוא מערכת אזעקה בעלת סירנות פנימיות וחיצוניות והתקנת גלאים באזור הדלתות והחלונות. הרעש העצום שיקימו הסירנות בעת ניסיון פריצה לבית, יכול הוא לבדו להבריח את הגנב. כל ניסיון לפרוץ את הסירנה החיצונית ישלח התרעה למוקד אליו אתם מחוברים ולטלפון הנייד שלכם.

 

גזור ושמור: "עשרת הדיברות" של המשטרה למניעת פריצות:

  1. אין להשאיר את מפתחות הבית בארון החשמל או מתחת לשטיח הכניסה.
  2. לנעול היטב חלונות ותריסים. דלתות הזזה מספקות כניסה קלה לפורצים.
  3. הקפידו לנעול את כל דלתות הבית, גם אם אתם נמצאים בו. דלת טרוקה אינה נעולה.
  4. מומלץ להאיר את הכניסה לבית
  5. שימו לב לזרים שמסתובבים באזור, גנבים מסמנים בתים לפני ביצוע פריצה.
  6. ערכו רשימה של חפצים יקרי ערך, סמנו אותם וצלמו אותם על מנת להקל בזיהוי. מומלץ לשמור אותם בכספת.
  7. אל תציינו שם וכתובת על המפתח או על מחזיק המפתחות של הבית.
  8. אם אבד לכם מפתח, החליפו מיד את מנעול הבית.
  9. מומלץ להחליף מנעול רק בעזרת מתקין מנעולים מוסמך.
  10. מומלץ להתקין סורגי ברזל על החלונות בדירות בקומות הראשונות או בבתי קרקע.

הוסף תגובה