אחרי החגים – טיפים לשמירה על מערכת העיכול בארוחת החג

אחרי החגים – טיפים לשמירה על מערכת העיכול בארוחת החג

חגי תשרי בפתח ועימם החשש הקבוע מארוחות החג. מה עושים כדי למנוע כאבים בקיבה ואם הם מופיעים – איך נפתרים מהם?

חגים הם תקופה לא קלה. מצד אחד המפגשים המשפחתיים יוצרים לא מעט סטרס לצד השמחה והנחת, הארוחות המשפחתיות הגדולות מכבידות על הגוף ועל מערכת העיכול, והגוף מגיב בהתאם: כאבי קיבה, נפיחות בבטן, שלשולים או עצירות וגזים. כל אלו גורמים לנו לתחושת כבדות – אבל זה לא חייב להיות כך. אפשר לדאוג לכמה אמצעים מוקדמים ולהימנע מהתחושה המעיקה.

ארוחת חג באופק? ההכנות

כאבי בטן אחרי האוכל יכולים להיגרם מכמה סיבות: אכילת יתר, הצטברות גזים בקיבה או רגישות למזון מסוים. ישנם דברים שניתן לעשות במהלך ארוחת החג כדי להימנע מכאבי קיבה, אך ישנן גם מספר פעולות שניתן לבצע מראש בכדי להמנע מחוסר נוחות בבטן ולהתכונן לארוחת החג הקרבה ובאה.

אכילת יתר בחגים נפוצה מאד. המאכלים החגיגיים ביותר נשלפים מספרי המתכונים המאובקים, מנות שמכינים רק בחגים – וקשה להתאפק. הכמויות שמכינים גדולות, גדולות מהנדרש לארוחה ולשובע, ורק המחשבה על הארוחה גורמת לרבים לצום ביום הארוחה עד לארוחה עצמה, אולי כדי להשאיר עוד קצת מקום בבטן למטעמי החג.
כשהמטרה היא להמנע מכאבי בטן ושלשולים, הדרך הטובה יותר להתכונן לקראת ארוחת החג היא דווקא לאכול ארוחה קטנה לפני. שעתיים שלוש לפני ארוחת החג משופעת המטעמים הכבדים אכלו סלט ירקות, פרוסה עם גבינה או ארוחה קלה. כשלא מורעבים קל יותר להימנע מאכילת יתר, ואפשר אפילו להתמקד באותם מאכלים שהם באמת הטעימים ביותר עבורנו.
אם מניסיונכם צרבת היא הבעיה – אפשר לקחת תכשיר למניעת צרבת הפועלות לטווח הארוך. ישנם תכשירים כאלו ללא צורך במרשם רופא. יש לקחת אותן כחצי שעה לפני הארוחה. במידה ואתם משתמשים בהן יותר משנה כדאי לבדוק את רמת ה- B12 בגופכם.
בנוסף, קיימים אנזימי מזון שניתן ליטול מראש במקרה רגישות. אנזימים אלו יעזרו לרגישים לצלוח את הארוחה בשלום.

ברוכים הבאים למשתה – מה לעשות בזמן אמת?

אכלתם ארוחה קלה ואתם לא מורעבים? כעט הגיע הזמן לשלב השני. תאכלו לאט, תיהנו מכל ביס ולעסו היטב. כך גם העיכול משתפר אבל לעיסה ממושכת ויסודית עושה משהו חשוב אפילו יותר. תחושת שובע מגיעה אחרי כעשרים דקות אכילה. כמות המזון שתכניסו לגופכם בעשרים הדקות הראשונות לא תעוכב על ידי תחושת שובע. תנו לזמן ולפעולת הלעיסה לעשות את שלהם.
השלב השני קשה יותר, במיוחד בארוחות החג – לבחור נכון. כשכל הטוב מונח לפני עיניכם, קשה להמנע ממאכלים אהובים במיוחד. כדאי להקפיד על כמויות מדודות ומוקטנות שלהן. כמנה עיקרית אפשר לבחור במנה צלויה, אפויה או מבושלת ולהימנע מהמטוגנים. מנות חריפות במיוחד גם הן לא יעשו לכם טוב בבטן ועדיף לוותר גם על קפאין. מומלץ לוותר בארוחות החג גם על משקאות מוגזים שעלולים לגרום להצטברות גזים בקיבה.

הגיע זמן קינוח

עוגות, פירות ושאר מטעמים – מה בוחרים? הימנעו מפירות. פירות לבדם עוברים עיכול מהיר במיוחד. כשהם מגיעים בסיום הארוחה הם עלולים לתסוס בקיבה ולגרום לתחושה לא נעימה.
גזים במעיים לאחר הארוחה גם הם לא נעימים. כל אחד מגיב באופן שונה במקצת למאכלים שונים אך קיימים מזונות שנוטים לגרום להיווצרות מוגברת של גזים במעיים: מאכלים ממשפחת הקטניות (שעועית או חומוס לדוגמה) ומצליבים (כרוב, כרובית ודומיהם – במיוחד בצורתם החיה). בארוחה כל כך דשנה, אולי כדאי להימנע מאלו.

איך אפשר לעזור לקיבה בשלב של אחרי?

אם למרות כל הכוונות הטובות בכל זאת אכלתם יותר מדי או מאותם דברים שאתם ממש אוהבים אבל מכבידים על הקיבה, מה עושים? למרות העייפות שהאוכל משרה הימנעו משכיבה מיד לאחר האוכל. שכיבה כזו עלולה לגרום לצרבת. עדיף לצאת לטיול רגלי קל בחוץ. אם תחושת הנפיחות נמשכת גם למחרת נסו לשתות כוס מים חמים עם מעט לימון סחוט וכפית חומץ תפוחים. ישנן גם כל מיני חליטות שעוזרות לבטן: שומר, ג'ינג'ר, מנטה או קימל. במידה ותחושת הנפיחות אינה רק סביב ארוחות החג, אולי כדאי להתחיל לקחת פרוביוטיקה ולטפח את אותה אוכלוסיית חיידקים טובים שעוזרים לנו בעיכול ושומרים עלינו מפני כאבים בקיבה.

כאבים בקיבה וארוחות חג הולכים יד ביד אך הם אינם חייבים להיות. אפשר להתכונן, לבחור נכון בזמן אמת ולהתגבר עליהם גם אחרי הארוחה. שיהיה לנו בהצלחה.

הוסף תגובה