ישראל מובילה בתחום ה-Food Tech Innovation – חדשנות פוד טק

ישראל מובילה בתחום ה-Food Tech Innovation – חדשנות פוד טק

על פי הדו"ח האחרון של ארגון Good Food Institute Israel, ישראל נמצאת במקום השני בלבד (אחרי ארצות הברית) בהיקף ההשקעות המתבצעות בה בתחום חדשנות הפוד טק (Food Tech Innovation), ובאופן ספציפי יותר – בתחום פיתוח וייצור חלבון אלטרנטיבי – מזון חלבוני שאין מקורו בבעלי חיים.

היקף ההשקעות של השוק הישראלי בתחום זה הגיע מינואר-יוני 2022 למעל 300 מיליון דולר, פי אחד וחצי לפחות מאשר באותה התקופה בשנה שעברה, מה שמראה על המשך מגמת ההתחזקות של ישראל כמובילה גלובלית. הדבר מדהים במיוחד יחסית לגודלה של ישראל, בארצות הברית הענקית, למשל, היתה כמות ההשקעות בתחום רק פי 3 לערך מאשר בישראל. זה אמנם שם אותה במקום הראשון מבין מדינות העולם בהשקעות בחלבון אלטרנטיבי אך מבליט עוד יותר את עוצמתה של ישראל בתחום. מדינות נוספות שבלטו בתחום השנה כוללות את צרפת, סין וסינגפור.

העלייה השנה בהיקף ההשקעות באה לאחר שנה קודמת (2021) שבה קפץ היקף ההשקעות בתחום חדשנות הפוד טק בישראל פי ארבע וחצי(!).

רוב ההשקעות בהן מדובר השנה גוייסו על ידי מספר חברות ישראליות בולטות המייצרות בשר או חלב המבוססים על חלבונים מן הצומח, כמו רידיפיין מיט או רימילק. החברות השונות שהצליחו לגייס כספים השונים עושות שימוש בטכניקות שונות לשם ייצור מוצריהן, כולל פרמנטציה, הדפסת תלת-מימד וגידול במעבדה. עם זאת, ולמרות שחברות אלו נולדו בישראל ורובן מסתמכות על מחקר אקדמי שבוצע במדינה, רבות מהן מתעתדות לפתוח מפעלי ייצור בקרוב במקומות אחרים בעולם כדי להפוך את הפיתוחים שלהן לזמינים לציבור הרחב בעלויות סבירות שיהפכו אותם לכדאיים יותר מבשר מן החי.

בבדיקה נראה שאכן המחקר האקדמי הישראלי הוא הסיבה העיקרית להתפתחות המואצת של התחום בארץ. בעיקר בולטים מוסדות אקדמיים כמו האוניברסיטה העברית והטכניון בפריצות דרך מחקריות שאפשרו את הקמת החברות הישראליות בתחום.

סמנכ"ל פיתוח עסקי וחדשנות ב–GFI, אביב אורן, התראיין לעיתון הכלכלי גלובס ואמר, "זאת תעשייה צעירה ומרתקת שבנוסף לשורת הרווח, מספקת הזדמנות לתיקון מערכת המזון העולמית, ומושכת מדענים ויזמים מתחומים שונים. בנוסף, גופי השקעות מוסדיים וממשלתיים מעוניינים להגדיל את ההשקעות בתחום. התנאים האלו מייצרים מוטיבציה בקרב משקיעי הון סיכון לגיוס קרנות שמתמחות בתחום".

הוסף תגובה