מה כפות הרגליים שלנו אומרות עלינו?

מה כפות הרגליים שלנו אומרות עלינו?

השלב הראשון בטיפול רפלקסולוגי: "הראה לי את כף רגלך ואומר לך מי אתה". אז על מה בעצם מסתכלים בכף הרגל?

הרפלקסולוגיה היא תחום מעולם הרפואה המשלימה. ההתמקדות בתחום זה היא בכפות הרגליים, דרכן מאבחנים מצבים גופניים ונפשיים של בני אדם, לומדים על מבנה אישיותו וכיצד ניתן להשפיע ולשחרר חסימות דרך כפות הרגליים המשפיעות על האדם כולו.

הרפלקסולוגיה קיימת כבר למעלה מ- 4500 שנה. כבר במצרים העתיקה, תרבות שהייתה ידועה בין היתר ברפואה מתקדמת, ישנו תיעוד לשימוש בטכניקות רפלקסולוגיות. בעת העתיקה ניתן למצוא את הרעיון גם בהודו. שם התחום עצמו מגיע מהמילה רפלקס, שורש שממנו גם צמחה המילה השתקפות, Reflection, באנגלית. הרעיון מדבר על השתקפות: כל התהליכים והאיברים באדם משתקפים בכף הרגל. שינוי ההשתקפות, יוצר הדהוד חזרה אל אותם תהליכים ואיברים הדורשים שינוי, ומשנה אותם.
התחום עבר שינויים רבים מהעת הקדומה וכיום היכולת למפות את הגוף כולו דרך כפות הרגליים נעשה בעקרונות מדויקים. בימינו מדובר בתחום מקובל מאד בעולם הרפואה המשלימה וניתן ללמוד קורס רפלקסולוגיה ולהתמחות בו ברמות שונות. ישנם מסלולי לימוד הנמשכים כשלוש שנים ובסיומם הסטודנט יוכר כמטפל בכיר מתקדם, כמו גם קורסי רפלקסולוגיה קצרים בני עשרות שעות בודדות המלמדים טיפול רפלקסולוגי בסיסי שלא כהכנה למקצוע.

האדם כמכלול – גוף ונפש

גם הרפואה המערבית כבר מכירה בקשר ההדוק הקיים בין הגוף לנפש. לדוגמה אנשים שמוכרים כטיפוס מסוג A הם אנשים קצרי מזג, נוטים ללחץ ולכעסים – וגם ליתר לחץ דם. בלב הרפואה המשלימה נמצא עקרון המכלול – גם בתחום הרפלקסולוגיה וגם בתחומים נוספים. כאשר בוחנים כף רגלו של אדם ניתן לאבחן בה מצבים פיסיים, אך גם ניתן באמצעות האבחון לדעת על תכונות האישיות של בעל כף הרגל, ומצבו הנפשי.

מה בודקים כאשר מסתכלים על כף הרגל?

כשאומרים כף רגל חושבים לרב על צורה כללית, אולם יש אלמנטים נוספים בהם מאבחן רפלקסולוגי יתמקד: צבע, טמפרטורה, מרקם, מידת הלחות והרגישות – כל אלו בנוסף לצורת כף הרגל הכללית. לכל היבט בכף הרגל ישנה משמעות וקיים מיפוי בין אזורי כף הרגל השונים לגוף. לדוגמה, הכריות שמתחת לאצבעות מייצגות את אזור הלב-ריאות בגוף, ואילו הקשת בכף הרגל מייצגת את אזור הבטן.
ישנם סימנים שהקשר בינם לבין הדבר אותו הם משקפים מגובים היטב גם ברפואה המערבית. לדוגמה, אדם שכפות הרגליים שלו קרות, הדבר יכול להעיד על בעיות בזרימת הדם ולחץ דם נמוך. סימנים אחרים מוכרים ומופו על ידי רפלקסולוגים מגישות שונות.

צורת כף הרגל כשיקוף למבנה אישיות האדם ומצבו הנפשי

כחלק מהתחום, ישנו מיפוי לא רק לגוף אלא גם לנפש האדם. גם בתחום זה המיפוי נוגע במאפיינים רבים ושונים של כף הרגל, אולם אחד הפשוטים ביותר להסבר נוגע לצורת כף הרגל והאצבעות, ומיקומן יחסית זו לזו. אדם שכף רגלו רבועה, לדוגמה, כשכל אצבעותיו הן באותו האורך עם עקב רחב, הוא אדם בעל יכולת הכלה גבוהה, אדם פרקטי. לעומתו, אנשים שלהם האצבע ארוכה מהבוהן נוטים להיות אמנותיים, ספורטיביים ובעלי כושר מנהיגות.
לא רק מבנה כף הרגל בשלמותה מעיד על האישיות, אלא גם היבטים הנוגעים לאופן התייחסות האצבעות זו לזו. לדוגמה, אם האצבעות כפופות, הדבר מעיד על פחד ומצוקה שעשויים לעכב התקדמות לקראת מטרות בחיים.

טיפול רפלקסולוגי

טיפול רפלקסולוגי פועל על ידי הפעלת לחץ ועיסוי כפות הרגליים. לכל אופן מגע ועיסוי המטרות שלו – החל ממגע עדין להרפיית השרירים ועד להפעלת לחץ במטרה להניע את זרימת הדם והצ'י במרידיאניים. גם כאשר העיסוי מתחיל מכף הרגל, השפעותיו מתקדמות ומגיעות לאיברים השונים וניתן לשחרר כך חסימות באיברים שונים אשר ישפיעו על הגוף והנפש. שחרור חסימות מאפשר, בתורו, לגוף לטפל בעצמו באופן מיטבי.
אחד המצבים אותם ניתן לאפיין באמצעות רפלקסולוגיה הוא הלוקס וולגוס. מצב בו קיימת תזוזת המפרק שמתחת לבוהן הגדולה. על פי המפה הרפלקסולוגיה, המיקום הזה מייצג את החוליה C7 ואזור הכתפיים והלב. אנשים עם אפיון כזה הם אנשים שמתקשים לעמוד על שלהם ובעלי נטייה לנתח דברים רגשית. שחרור חסימה זו, יכולה לעזור לאותם אנשים להתגבר על הוויתורים שעשו בעבר והביאו אותם למצב זה.

רפלקסולוגיה, מלבד היותה מעניינת, כוללת אפשרויות יישום רבות, הן פרטיות והן בכיוון רכישת מקצוע מבוקש. אז כמה בערך מרוויח רפלקסולוג? השונות היא רבה ותלויה ברמת ההכשרה, הניסיון ומקום העבודה. לרב השכר נע בין 200 ₪ ל 400 לשעה ₪ ואף יותר. עניין, ידע מועיל לחיים או רכישת מקצוע – כל אחד וסיבותיו ללמוד ולהעשיר בתחום הרפלקסולוגיה, אך מי שבוחר בדרך זו בסופו של דבר מרוויח.

הוסף תגובה